Avui al
programa Troba - Dors, hem inclòs músiques d’arrel tradicional, músiques del
folklore popular. Si perdem la memòria, (la històrica i la individual), potser
no som res (ni com a poble ni com a persones). Un gran i vell escriptor, encara
viu, tortosí i universal, Gerard Vergés va escriure: “De cop vaig comprendre
que l’home és la seva memòria”. Nosaltres l’abonarem i l’enriquirem sempre.
Savi no és el que més sap o el que està sempre a l’última, savi és el que sap
integrar el que ha rebut i ha après de bo, el que sap reciclar dolor en
felicitat vertadera, el que després de molt d’esforç arriba a una conclusió de
pocs signes. Aquí sempre reivindiquem aquella màxima poètica i sintètica de
Foix: “m’exalta el nou i m’enamora el vell”. Les nostres orelles i el nostre
cor estan atentes als ritmes dels temps passats i dels temps que passen. Per tant i des de la xarxa
d’emissores de la Federació
de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya nosaltres.
Aixequem la persiana
Mercedes Sosa – Gracias a la vida
La passada setmana vam parlar de Mercedes Sosa
i Manolo va
recordar precisament aquesta
cançó, doncs en el programa d'avui de Troba
- Dors hem
decidit començar escoltant
a Mercedes Sosa, coneguda
com La Negra
Sosa o La Veu d'Amèrica,
una de les grans
veus que des d’Argentina
va llançar el seu missatge al món. Manolo recordava
també que molts són els
que identifiquen aquesta cançó amb Joan Baez que realment reconeixem
va realitzar una magnífica versió
l'any 1974, però nosaltres ens quedem
amb la de Mercedes
Sosa, encara que el tema és d'origen
xilè i va
ser composat per Violeta Parra
que la va incloure en el seu últim àlbum, de
1966, "Las Últimas Composiciones"
publicat abans del
seu suïcidi l'any 1967, la qual cosa ha fet que molts
ho considerin contradictori
o si més no irònic. S'ha qualificat com
un himne humanista. Mercedes Sosa la va incloure en el seu disc "Homenaje
a Violeta Parra" que va gravar l'any 1971. Mercedes Sosa va néixa a
San Miguel de Tucumán el 9 de juliol de 1935. Patia des de feia més
de trenta anys el
mal de Chagas-Mazza, una malaltia lligada a
la pobresa rural, que és endèmica al nord
de l'Argentina i en gran part de Sud-amèrica i
va morir finalment a Buenos Aires un 4
octubre 2009. Les seves restes van ser vetllades en el Salón de los pasos
perdidos, al Congrés Nacional de l'Argentina i les seves cendres
van ser dispersades, per expressa voluntat
de la cantautora, a Tucumán, Mendoza i la ciutat de Buenos Aires.
Mercedes Sosa va
ser fundadora del Movimiento del
Nuevo Cancionero i és una de les grans
exponents de la Nova cançó
llatinoamericana, al costat de Soledad Bravo. No
volia que l'anomenessin
cantant, ella es definia
a si mateixa
com cantora i per
descomptat, res a veure amb
la finca d'Isabel Pantoja.
Fragment
Gracias a la Vida que me ha dado tanto
me dio dos luceros que cuando los abro
perfecto distingo lo negro del blanco
y en el alto cielo su fondo estrellado
y en las multitudes el hombre que yo amo
me dio dos luceros que cuando los abro
perfecto distingo lo negro del blanco
y en el alto cielo su fondo estrellado
y en las multitudes el hombre que yo amo
Joaquín Díaz – Destierro del Cid
El cantautor Joaquín Díaz, nascut a Zamora l'any 1947, ha estat un dels homes que més ha fet per la difusió del folklore castellà a Espanya des de mitjans dels anys seixanta, fins al punt de convertir-se en tota una institució i el major exponent del gènere. Va investigar i difondre, a més del folklore castellà, la música tradicional judeo-espanyola. La seva obra musical és molt àmplia, encara que des de finals dels anys setanta Joaquín Díaz va abandonar els escenaris per dedicar-se ja exclusivament a la investigació i promoció de la cultura popular. Cantant, investigador i escriptor, va arribar a grabar més de setanta discos i escrit al voltant de cinquanta llibres en els que ha recollit la tradició oral de la gent del carrer, contes, romanços, cançons, expressions populars, etc. L'any 1980 es va fer càrrec de la direcció de la Revista de Folklore que es va convertir en una de les publicacions més importants dins d'aquest gènere popular. També va
crear la Fundació Joaquín Díaz, ubicada a la població de Urueña, a Valladolid. Aquesta cançó que escoltem ara a Troba - Dors està extreta de l'àlbum "Romances del Cid", publicat l'any 1999 i tractasobre el desterrament de Rodrigo Díaz de Vivar i el pacte que "Mio Cid" va fer amb els banquers jueus per obtenir fons per tal d'organitzar les seves mesnadas després de ser desterrat pel rei Alfonso, quan el Cid públicament li va fer jurar tres vegades que no havia tingut res a veure amb la traïció de Bellido Delfos que va ser l'assassí del legítim rei, el seu germà Sancho, segons sembla afavorida per la germana d'ambdós, Donya Urraca, Reina de Zamora.La veritat és que tant Manolo com Mario coincideixen en que la figura del Cid va ser la d'un heroi de la tan repetida Reconquesta, però no per això deixava de ser un mercenari que va combatre sota qualsevol bandera, àrab o cristiana, mentre li paguessin la soldada a ell i als seus homes. Realitat o llegenda, a lloms de Babieca i brandant la seva espasa Tizona, el Cid va passar a formar part de la història d'Espanya quan i sempre segons "El Cantar del Mio Cid", va guanyar la batalla de València contra Ben Yusuf que comandava als almoràvits, lligat al seu cavall i ja mort. Les seves conquestes sempre van ser en nom del rei de Castella, encara que aquest va rebutjar a Rodrigo Díaz de Vivar fins pràcticament la seva mort, per tot això es va dir aquella frase sobre el Cid "Que bon vassall si tingués bon Senyor" que segons sembla va ser dita pel emir de la Taifa de Saragossa que lluitava a les seves ordres i creiem es deia Mohabil. La veritat es que la histories sobre el Cid masses vegades s'inspiran en "El Cantar del Mio Cid" i s'allunyan de la realitat Us recomanem veure la pel·lícula "El Cid" protagonitzada per Charlton Heston i Sofia Loren, rodada a Espanya i on veiem el protagonista envellir a mesura que passen els anys, encara que l'actriu Sofia Loren es va negar que li posessin ni una sola arruga.
crear la Fundació Joaquín Díaz, ubicada a la població de Urueña, a Valladolid. Aquesta cançó que escoltem ara a Troba - Dors està extreta de l'àlbum "Romances del Cid", publicat l'any 1999 i tractasobre el desterrament de Rodrigo Díaz de Vivar i el pacte que "Mio Cid" va fer amb els banquers jueus per obtenir fons per tal d'organitzar les seves mesnadas després de ser desterrat pel rei Alfonso, quan el Cid públicament li va fer jurar tres vegades que no havia tingut res a veure amb la traïció de Bellido Delfos que va ser l'assassí del legítim rei, el seu germà Sancho, segons sembla afavorida per la germana d'ambdós, Donya Urraca, Reina de Zamora.La veritat és que tant Manolo com Mario coincideixen en que la figura del Cid va ser la d'un heroi de la tan repetida Reconquesta, però no per això deixava de ser un mercenari que va combatre sota qualsevol bandera, àrab o cristiana, mentre li paguessin la soldada a ell i als seus homes. Realitat o llegenda, a lloms de Babieca i brandant la seva espasa Tizona, el Cid va passar a formar part de la història d'Espanya quan i sempre segons "El Cantar del Mio Cid", va guanyar la batalla de València contra Ben Yusuf que comandava als almoràvits, lligat al seu cavall i ja mort. Les seves conquestes sempre van ser en nom del rei de Castella, encara que aquest va rebutjar a Rodrigo Díaz de Vivar fins pràcticament la seva mort, per tot això es va dir aquella frase sobre el Cid "Que bon vassall si tingués bon Senyor" que segons sembla va ser dita pel emir de la Taifa de Saragossa que lluitava a les seves ordres i creiem es deia Mohabil. La veritat es que la histories sobre el Cid masses vegades s'inspiran en "El Cantar del Mio Cid" i s'allunyan de la realitat Us recomanem veure la pel·lícula "El Cid" protagonitzada per Charlton Heston i Sofia Loren, rodada a Espanya i on veiem el protagonista envellir a mesura que passen els anys, encara que l'actriu Sofia Loren es va negar que li posessin ni una sola arruga.
Jarcha – Andaluces de Jaén
Si bé la cançó més emblemàtica en la carrera de Jarcha va ser "Libertad sin ira" que va ser prohibida el 9 d'octubre de 1976 quan Diario 16 la va voler usar com a eslògan en la seva sortida al carrer, posteriorment es va convertir en tot un himne, però nosaltres a Troba - Dors hem decidit portar-vos aquest tema, basat en un poema de Miguel Henández amb música d'Ángel Carpo i us el extraiem del CD "Jarcha libertad sin ira y otros éxitos", un recopilatori que es va publicar l'any 1997 i en el qual es recollien les seves deu cançons més representatives extretes de sis dels seus àlbums, si bé en el seu moment es va incloure al "Andalucía vive" que es va publicar l'any 1975. Jarcha es va crear a Huelva l'any 1972 i estava integrat inicialment per María Isabel Martín, Lola Bon, Antonio A. Lleuger, Ángel Carpo, Crisanto Martín, Gabi Travé i Rafael Castizo, encara que de grup van passar molts músics, entre ells Maria Isabel Quiñones Gutiérrez, cantant coneguda popularment com Martirio. Per cert, Jarcha segueixen en actiu, si bé de la formació original només queden Maria Isabel Martín i Rafael Castizo. La veritat és que Jarcha va ser en el seu moment un grup més proper a la música popular de llistes d'èxits que a la reivindicativa, sense que per això els neguem el seu paper en la transició musical espanyola i van musicar poemes dels grans poetes andalusos, entre ells Miguel Hernández, Blas de Otero, Rafael
Alberti, Federico García Lorca o Eduardo A Heyer.
Pedro Faura – Carabanchel 74
Us vam parlar de Pedro
Faura en un dels primers
programa de Troba
- Dors, músic,
cantant i compositor
que va publicar aquest disc a mitjans dels setanta, prohibit per descomptat a Espanya, a més de per les seves lletres,
per la caràtula que
veieu al blog. A la contraportada es parla
que quan va tornar a Espanya després d'estar treballant a l'estranger, es va incorporar al FRAP (Frente
Revolucionario Antifascista y Patriota), un grup terrorista d’arrel comunista
que van saber retirar-se a temps, no com els etarres i Pedro
Faura va ser inclòs
en les llistes
negres del Franquisme. Declarat comunista, Pedro Faura una vegada va manifestar "Vull formar amb
tots vosaltres de
punys un bosc sencer",
amb frases així no és d'estranyar que
estigués en el punt de mira de la policia social. És clar que Pedro Faura no era el seu
nom, el cantautor es va veure obligat a
utilitzar aquest pseudònim per tal de poder seguir treballant a Espanya ja
que formava part del grup Suburbano. Pedro Faura era
en realitat Bernardo Fuster, coautor al
costat del seu company Luis
Mendo de cançons com
"La Puerta
de Alcalá", "Alou", "La Tierra
se mueve", "Makinavaja"
i tantes altres
que per ells o altres artistes, es
van classificar en llistes
d'èxits i van ser
propietaris del segell discogràfic Avispa Records. La veritat és
que Suburbano sempre va ser un grup
que va navegar a
contracorrent, quan estava de
moda el rock ells
feia folk, quan
el folk es va posar a l'ordre del dia ells
es van dedicar a tocar rock... A la foto veureu a Suburbano, Bernardo es el de la dreta, si bé ell es d'esquerres.
Rosa Zaragoza – Sir Nasir (Cantem una cançó)
La cantant, musicòloga i compositora Rosa
Zaragoza, d'origen català i resident a Barcelona,
va començar l'any 1986 es va especialitzar en el folklore tradicional de les
cultures antigues de l'Espanya sefardita, andalusí i cristiana.
Ha cantat en
castellà i català, com és el cas del tema que ara us
portem a Troba – Dors i es va especialitzar i va recuperar, després de molts segles d'oblit, les
úniques cançons judeo-catalanes conegudes que
existien. És una de les principals veus que ha
recuperat música de cultures
mediterrànies, tant d'Europa com d'Orient
Pròxim i el
Magreb i de fet aquesta cançó
us la extrems
del disc "Cançons de bressol del Mediterrani", publicat l'any 1987. Rosa Zaragoza ha dirigit els Festivales de Músicas Místicas de Barcelona
els anys 2000 i 2001 i de València el 2001.
És una cantautora que ha cantat i molt a la figura
de la dona de totes les cultures. En total
Rosa Zaragoza té 15 CD’s publicats i els 7
últims han estat produïts
per ella mateixa. El seu àlbum "Nacer Renacer", editat l'any 2005, va ser avalat per l’UNICEF.
Jaume Sisa – L’home dibuixat
Aquest és Jaume Sisa, nascut a Barcelona el 24
de setembre de 1948. És el nostre cantautor més galàctic i aquest és el seu
primer single, tot un document sonor, publicat pel segell Edelton Hi-Fi l’any
1968 i possiblement, al costat de "Quansavol nit pot sortir el sol",
els seus millors discos. Jaume Sisa pertanyia al grup del folk, però també va cantar, poc temps, aixó si, en la Orquesta Plateria
fent-se dir Ricardo Solfa.
Aquest nom el recuperaria després, quan va començar a fer rucades per un tub,
volent demostrar tot lo galàctic que era i afirmant que no coneixia a Jaume Sisa de res i marxant-se cap a
Madrid per cantar en castellà. Més tard va tornar a recuperar el Sisa i ara ja no sabem qui és, si Sisa o Solfa. Després de publicar aquest single s'uneix al Cachas, Pau Riba i Albert Batista
i editen un EP titulat "Miniatura". La veritat és que Sisa, tot i ser una icona musical per els
postmoderns de Catalunya i un referent per a les noves generacions del rock en
català, excepte "Quansavol nit pot sortir el sol" les seves xifres de
vendes sempre han estat més aviat minses i els seus concerts no és que siguin
precisament multitudinaris, ni tan sols els gratuïts. Recordem un d’aquests
recitals-concert que Jaume Sisa va
fer a la Plaça
del Rei, a Tarragona, ja fa uns quans anys i on, tot i ser gratuït i estar
inclos dins de les festes majors de Tarragona, a la plaça del Rei i amb un fons
urbà idílic, érem poc més de quatre gats.
José Ángel Henández – Un trozo de mar
El nostre
proper cantautor és José Ángel Hernández. Nascut a Lumbrales, Salamanca, l’any
1964, i resident actualment al Catllar, passant pel País Basc i Tarragona: de
las Arribes del Duero a la desembocadura del Bidasoa, de la flor del taronger a
les emanacions de les petroquímiques, a l'ombra d'un ametller, als fòssils de la Mediterrània. José
Ángel treballa fa més de vint anys com a mestre d'educació primària i és
llicenciat en Antropologia. Com a poeta, ha publicat dos llibres
"Inercia de arena" i "Ucronía e hilván". Com a
activista literari, va ser cofundador de la Tertulia de Poesia Mediona 15, i manté un blog de
música i literatura que podeu visitar. Apunteu-lo: favorablespoema.com o cliqueu ara al enllaç, no us
defraudarà (trobareu músiques bellíssimes i paraules que protesten davant les
injustícies del món, paraules fortes i vertaderes). La cançó que presentem
aquí —amb composició, veu i guitarra del propi José Ángel— va ser gravada als
estudis del gran Miguel Zanón (ara la Produktiva Records,
abans Juan Zarpa). Es titula "Un trozo de mar". Música dolça, cançó
ben dita. Al teler de la paraula, entreteixir somnis. No està en cap disc comercial.
Nosaltres des de Troba – Dors volem també difondre inèdits valuosos.A la foto, José Ángel Hernández amb un dels seus
dos fills
Juan Perro – Esta tierra no tiene corazón
Quan Ràdio Futura arribava a la seva fi Santiago Auserón ja havia mirat cap a
Cuba i després d'unes vacances allà, se sentia molt influenciat i musicalment
unit a l'illa caribenya. Quan va tornar a Espanya va demostrar totes aquestes
influències en els últims treballs de Ràdio
Futura i posteriorment, l'any 1993, va crear un projecte al que va
anomenar Juan Perro, en el qual
va col.laborar el seu germà Luis.
Santiago Auserón va néixa a
Saragossa, el 25 de juliol de 1954. Va ser cantant i líder de Radio Futura, considerats encara avui
en dia una de les millors bandes espanyoles de la història del rock, encara que
Mario sempre discrepi d'això, sense negar-lis la seva qualitat. Aquest tema es
va incloure en el seu àlbum "Mr. Hambre" que es va publicar l’any
2000 i va ser el seu tercer disc. La veritat és que molts diuen que Santiago Auserón, primer amb Radio Futura i posteriorment amb Juan Perro, és el creador de la fusió
entre pop-rock i el so caribeny, però aixó no és cert, molt abans ho va fer Ciudad Jardín i altres grups i en els
seixanta fins i tot Los Llopis i Los
Mustang van gravar cançons que eren un mestissatge, com "La Batea". Tot això sense
oblidar a Los 3 Sudamericanos, Los Tamara o Los Mismos. És clar que també hem escoltat a alguns que tenen poca
visió històrica de la música que afirmen que el creador d'aquest mestissatge
entre cultures musicals va ser Jarabe
de Palo... Volem des de Troba - Dors recordar a Enrique Sierra (Madrid, 29 de juliol
de 1957 - 17 de febrer de 2012) que va ser guitarra de Radio Futura i va morir aquest mateix any. Va pertànya amb tot
just 19 anys a Kaka de Luxe, un
grup de curta trajectòria però una referència musical de la movida madrilenya.
D'allí van sortir Alaska, Ana Curra, Nacho Canut, Manolo
Campoamor, Fernando Márquez "El Zurdo" i Carlos Berlanga.
Hilario Camacho – Tristeza de amor
Hilario Camacho va néixa a Madrid el 8 de juny de 1948, es va suïcidar a casa seva
un 16 de agost de 2006. Hilario Camacho va ser
un cantautor amb una trajectòria interessant i bones cançons, encara que mai va
aconseguir el reconeixement que han tingut Sabina, Serrat, Aute o Labordeta i es va dedicar i molt a compondre per a altres, grans
temes de pop i rock. Aquesta cançó d'Hilario
Camacho que escoltem ara a Troba
– Dors va ser la banda sonora d'una sèrie de televisió, és una de les
seves millors composicions i s'allunya en principi de la clàssica línia musical
del cantautor i s'acosta i molt a les grans balades del pop. Es trobava en el
seu LP "Gran ciudad" que es va publicar l’any 1986. Hilario Camacho estudiava
arquitectura quan es va unir a al grup cultural Cançión del Pueblo, al costat de cantautors com Elisa Serna, Adolfo Celdrán o Carmina
Álvarez i als que més endavant, es sumarien Manuel Toharia i Julia
León, entre molts altres. Es tractava d'un fenomen paral.lel i similar a
la Nova Cançó Catalana, encara que ells sempre van queixar-se de que no
comptaven amb el suport econòmic de la burgesia com els catalans. El gener de
l’any 1989 va col.laborar a la campanya "Todos por el humo” per protestar davant
el que consideraven com un excessiu
proteccionisme de l'Estat a favor dels no fumadors. No se que opinaran ara, tal com estan les coses.
Un Munt de Gent respectuosa amb els altres – Todos por el humo
Els fumadors, nosaltres
encara ho sóm, ens veiem perseguits i
injuriats qual nous empestats. Només falta que ens facin
carregar amb una campaneta, com als antics leprosos, per anar anunciant la
nostra presència. Mentre les estadístiques ens diuen que els joves, nois i
noies, cada vegada comencen a fumar, beure alcohol i pendre drogues de diseny
més aviat, les autoritats, siguin del color que siguin, creuen que tot es resol
mitjançant prohibicions. Els de
la generación de Mario, la del pa negre,
les cartilles de racionament i
els grisos estomacant amb la porra presta,
estan farts de prohibicions. Les
han vist durant tant de temps que ara, qualsevol logotip amb signes de
prohibició els dóna angúnia. Mario de la seva infantesa i joventut recorda
cartells en què es prohibeix "escupir",
"blasfemar" i "hacer aguas menores" que al fet
de pixar l'escrivias així si volies ser fi. En alguns bars i tavernes fins
trobaves el cartellet de "Se
prohibe cantar" i un altre curiós era "Se prohibe la palabra Soez". Ja sabem que quan l'Organització Mundial de la Salut es pronuncia
contra alguna cosa tots han d'estar a favor, encara que aquí es radicalitza al
màxim per tal d'obtenir resultats electorals. Mario creu que si es vol evitar
que els més joves caiguin en el tabaquisme es deu, des d'instàncies
governamentals, educar en el no consum d'aquesta, també droga. Abans de
prohibir cal educar. Les prohibicions sempre van ser nefastes, recordeu l'època
de la prohibició de l'alcohol a Amèrica del Nord que va donar lloc al naixement
d'Al Capone i companyia i que a
més va ser quan més alcohòlics van haver. Avui es prohibeix fumar a tot arreu i
s'està rumorejant que els No Fumadors,
gent intolerant que la gran
majoria ho són perquè els fot que algú pugui donar-se el gust d'exhalar el
vaporós fum quan a ells s'ho han prohibit, han demanat que com ells també tenen
dret a seure a les terrasses dels bars i està més fresquets, en aquestes
s'inclogui una zona per a fumadors i una altra per als que no ho són, com si
també fossin amos de la via pública i de l'aire, d'altra banda molt contaminat,
de les ciutats. Potser hauria de recordar-lis que si a l'hivern els fumadors hem de suportar el fred, al estiu s’aguantin ells
la calor i així ens fotem tots, no només els marginats fumadors. Potser
el partit en el govern i els que manave abans, haurian de recordar aquells
lemes que es cridaven en les manifestacions, sobretot aquell que deia "Se prohibe prohibir". El cert
és que els fumadors acabarem com vam començar, amagats al wàter perquè no ens vegi ningú. Mario creu que
s'haurien de crear ONG's per
defensar-nos i lluitar per nosaltres ja que en el fons, ara ja no som res més
que ANIMALS EN VIES D'EXTINCIÓ. Aquí en aquesta cançó trobem a tot un col.lectiu de fumadors i no fumadors que van
aixecar a l'uníson la seva veu fa ja uns quants anys, quan els fumadors van
començar a ser perseguits com jueus a l'Alemanya nazi, dient "Todos por el
humo", entre ells es troben el Gran
Wyoming, Hilario Camacho,
Luis Eduardo Aute, Jaume Sisa / Ricardo Solfa, Joaquín
Sabina, Luis Pastor, Moncho Alpuente i uns quants més. La cançó va ser escrita per Ángel Muñoz i Moncho Alpuente i es va gravar l’any 1988. Hi ha una associació
pro fumadors i molts dels que
s'han adherit a ella són no fumadors
i és que encara queda gent racional i tolerant en un món cada vegada més
irracional.
Per avui baixen la persiana i fotem el camp,
conclou Troba - Dors, però tornarem la propera setmana. Des de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes
aquelles en las que escoltes Troba - Dors, uns deixem amb bona companyia, a
reveure.
Manolo Rivera
i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen
No hay comentarios:
Publicar un comentario