domingo, 29 de septiembre de 2013

Troba - Dors 02-02

Recorrem en el nostre viatge per la vida camins de terra, camins d'aigua, camins d'aire i foc, recollint en el nostre vagar paraules que anem col·locant en el cabàs per afegir-les a aquell calder en el qual unirem música, un toc de cantautor, un altre de trobador i un pessic de bard per, després de barrejar-ho, agitar i macerar bé, esperar ansiosament el resultat. Podria ser Troba - Dors? Volem pensar que si i per això cada setmana sortim a l'aire per compartir el nostre bagatge, música i paraules amb tots i totes, oidors i oidores, des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Nosaltres Som Botiguers de Somnis i avui Quimet Curull i Mario Prades començem Troba – Dors des de Cuba amb una cantant de boleros, cançons tristones, l’equivalen al blues per a la música llatina.

Aixequem la persiana

Omara Portuondo – Lágrimas negras

Manolo va propasar-nos posar al programa aquest tema a càrrec de la gran cantant cubana Omara Portuondo i aquesta és la cançó que està sonant per tots vosaltres i totes vosaltres ara a Troba - Dors. Omara Portuondo és una cantant de boleros, nascuda a l'Havana el 29 d'octubre de 1930 i a la què es coneix com La Diva del Buena Vista Social Club. La veritat és que Omara va ser imposada pel règim dictatorial dels germans Castro a Ry Cooder quan va realitzar la pel·lícula, a ell no li agradava, però Omara era addicta al règim, no així Ibrahim Ferrer que era a qui volia Ry Cooder. Finalment les dues parts va haver d'acceptar als dos. Aquest tema que ens porta avui Omara Portuendo "Làgrimas negras", amb la col·laboració de Eliades Ochoa, va ser una composició de Miguel Matamoros, component del popular Trio Matamoros i es va incloure en la banda sonora d'una pel·lícula de Ricardo Franco que es va titular així mateix "Lágrimas negras”. També donava títol a l'àlbum "Lágrimas negras, canciones y boleros" que la cantant cubana va editar l'any 2005. Malgrat la seva edat, Omara Portuondo és un nom habitual en els escenaris espanyols, de fet a Tarragona va tornar a actuar fa un parell d’anys. Creiem recordar. "Lágrimas negras” es tracte d’una cançó d’acomiadament i ens parlar del dolor del adeu

Billie Holliday – Groomy Sunday

No sabem si Iker Jiménez ha tocat aquest tema en algun dels seus programes, però no ens estranyaria res. En el món de la música aquesta cançó que escoltarem està considerada "maleïda", es diu que indueix el suïcidi i sembla que documentats n'hi ha molts, es parla de centenars, vinculats a la cançó. Farem una mica d'història primer. "Diumenge ombrívol (Domingo sombrío)”, va ser escrita pel pianista i compositor hongarès Rezső Seress l'any 1933 i va ser l'extraordinària Billie Holliday qui la va popularitzar a tot el món quan la va gravar en 1941, encara que no és una de les seves cançons més radiades. Rezső Seress va néixer a Budapest, d'origen jueu, va aprendre a tocar de forma autodidacta el piano i tocava habitualment en un restaurant anomenat Kispipa, al carrer Akácfa 38. Va compondre "Szomorú Vasárnap" que era el títol original, l'any 1933. La veritat és que en aquella època les coses estaven molt malament a Hongria, sobretotper als jueus, de fet el compositor va patir la crueltat nazi i va sobreviure a l'holocaust, encara que i per a la seva desesperació, el fet que la cançó hagués tingut èxit als Estats Units va fer que les autoritats comunistes el marcaran i també va ser marginat vivint en la misèria ja que mai li van permetre cobrar els seus drets d'autor generats a l'altre costat del Teló d'Acer. Es diu que la lletra de la cançó la va escriure Rezső Seress (a la foto) en una tarda plujosa, precisament en un diumenge trist. La lletra va ser resultat d'una infortunada aventura amorosa del poeta Lászlo Javor amb una dona casada, i el mateix Javor va demanar a  Seress que compongués una cançó per a ell. La lletra és agobiadoramente trist i parla d'un suïcidi per amor. La llegenda urbana diu que moltes persones escoltant el tema es van suïcidar, uns llançant-se per la finestra, altres van morir amb la partitura a les mans i moltes morts es van produir amb el disc sonant al fonògraf. Emissores de ràdio nord-americanes i europees havien trobat la cançó de Seress massa depriment per ser difosa i la van censurar. La impactant desesperació i amargor de la lletra original es sumava a la malenconiosa música. Es parla que sols a Hongria quan el disc es va editar, es van produir 16 suïcidis. Rezső Seress després de sobreviure als nazis va passar la resta de la seva vida tocant en petits bars per un plat de menjar, fins i tot va actuar una temporada en un circ. Als 79 anys, es va suïcidar a Budapest al gener de 1968, saltant per una finestra, sumant-se a la llegenda de la cançó. També ens sembla recordar que el poeta Lászlo Javor es va suïcidar d’aquesta manera. La veritat és que nosaltres creiem que tota la història no deixa de ser una llegenda urbana, però i si hagués alguna cosa de veritat?
 

Domingo sombrío (Rezsö Seress)

Sombrío domingo
horas de insomnio
Mis queridas sombras
Vivo con incontables de ellas
Pequeñas flores blancas
nunca te despertarán
No donde los vagones negros y
la pena, te haya atrapado
Los ángeles
no pretenden salvarte
No se enfadarían
si pienso en unirme a ti

Sombrío domingo
el domingo es Sombrío
Con sombras es cómo paso el día
Mi corazón y yo
hemos decidido acabar con todo esto.
Pronto habrá velas
y oraciones que sean recitadas, lo sé.
Pero déjales que no lloren
Déjales saber que estoy orgulloso de irme
La muerte no es soñar
En la muerte te estoy acariciando
con el último respiro de mi alma
Estaré bendiciéndote
con el último respiro de mi corazón.

Sombrío domingo
Soñando, soñando que sólo estaba soñando
Me desperté y estabas dormido
En lo más profundo de mi corazón, aquí.
Querido, espero
que mi sueño nunca te persiga.
Mi corazón te está diciendo
Cuanto te quiero
Sombrío domingo


Melendi – Mi primer beso

Mario reconèix que Melendi mai l'havia entrat musicalment, encara que també ha de confessar que l'havia escoltat poc i aixó que des de fa temps és un dels Amics de Troba - Dors des del facebook que ens controla l’estimada Montse. Però ens van enviar aquest disc, l'últim treball de Melendi "Lágrimas desordenadas" que es va publicar el 13 de novembre del any passat i la veritat és que el àlbum no està gens malament. Aquesta cançó ens va impactar des de la primera vegada que la vem escoltar i avui la compartirem a Troba - Dors, encara que per moments hem de reconèixer que ens recorda a Joaquín Sabina. En aquesta cançó Melendi ens parla del primer contacte amb el sexe d'un adolescent de 16 anys a qui la relació amb aquella noia atrevida el posa nerviós i com una moto, fins al punt que es posa a pixar al carrer i l'anxampa un municipal, clar que ella triga "5 segons" en dir que no el coneix de res. Per descomptat i si escolteu amb atenció la cançó us adonareu que ell també li fa una putadeta. És un bon tema amb una millor lletra. El seu nom complet és Ramon Melendi Espina i va néixer a Oviedo el 21 de gener de 1979. Va debutar l'any 2003 amb l'àlbum "Sin noticias de Holanda", però el reconeixement a la seva carrera va arribar l'any 2004 quan la seva cançó "Con la luna llena" va ser escollida com a sintonia i cançó oficial de la Volta Ciclista a Espanya 2004. La seva carrera és brillant i l’any 2007 va rebre el Premi a la Millor Gira en l'edició dels Premis de la Música que es van lliurar a Còrdova. Per cert, Melendi va estudiar a l'institut amb Fernando Alonso i al pilot de Fórmula I li va dedicar la cançó “El Nano”.

Els Dracs – Colors

Aquí us portem una cançó d’un dels grups, pioners en aixó de fer pop-rock en català, son Els Dracs. Gravaven per el segell Concentric que era propietat de Josep Maria Espinas. La peça es tracta d’una versió del famos tema del britànic Donovan que a Catalunya va ser una cançó de referensia per els grups que cantaven en la llengua de Mossen Cinto, sobre tot per els que feien folk. Pero els Dracs respecte el sentit original de la cançó de Donovan. De fet a nosaltres aquest tema que es un cantan d’amor, unitat i pau, sempre en recorda els anuncis de Pinturas Titán i es que la cançó va ser utilitzada durant molts anys per anunciar la marca de pintures. Per cert Mario va treballar un temps a la factoria Titán de Barcelona, al final o començament de la Granvia, llavors coneguda com Avenida de José Antonio Primo de Rivera, a prop de Sant Adrià del Besos. Els Dracs van ser al costat de Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en català de la seva època, si bé van gravar també en castella i molt, fen-se dir Los Dracs, aixó si. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar 3 EP 's en català per Concentric i un grapat en castellà per Discos Alma. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de l'any 1964 fins al 1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que van gravar en castellà els firmaven com Los Dracs. Els Dracs eren el cantant Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam perdre la pista, però hem sabut que el bateria Vicenç Carós havia mort l’any 2010 als 63 anys d'edat. Per cert, l’any 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus tres discos amb Concentric.
Els Dracs va ser un dels millors grups d'aquell rock pioner fet en català

Gossos – Autopista humana

Com pot ser que el món sigui tan violent i el major perill sigui la pròpia gent? Això es pregunten els manresans Gossos des d'aquesta cançó, una composició de Neil Young que ells van versionar en un CD en què un munt d'artistes catalans, entre ells Sau, Joan Bibiloni, Sopa de Cabra, Bars, Els Pets, Lax’n’Busto, Marc Grau, Ossifar, Matamala i uns quants més, van interpretar cançons del cantant, guitarra i compositor canadenc i que publicat l'any 1995 per DiscMedi, es va titular "Com un Huracà versionant a Neil Young". La producció va córrer a càrrec de Marc Grau. La veritat és que en aquesta cançó ens retrobem a aquells Gossos dels seus inicis, quan basaven el seu repertori en cançons acústiques i bons jocs de veus, en una línies que va fer que se'ls comparés amb els nord-americans Crosby, Still, Nash & Young i els va obrir les portes al mercat discogràfic català. Finalment el 2002 van incorporar al bateria Santi Serratosa i es van electrificar totalment gravant el CD "El Jardí del Temps" a l'any següent. L'estiu de 1993, els manresans Oriol Farré, Juanjo Muñoz, Natxo Tarrés i Roger Farré es van unir per crear Gossos i des de llavors s'ha de reconèixa que han tingut una carrera que han sabut mantenir, amb algun daltabaix, però nosaltres ens quedem amb els seus tres primers discos. L'any 2000 Gossos van decidir gravar un CD en castellà "De viaje" que no va ser ben rebut pels seus seguidors, que el van interpretar com una comercialització del grup, cosa que no era certa, qualsevol banda que es preï no vol quedar-se estancada i intenta arribar a la major quantitat possible de públic, llevat dels curts de mires que prefereixen quedar-se sempre entre quatre barres. És clar que el mateix va succeir amb Sopa de Cabra i se'ls va criticar oblidant que en els seus inicis cantaven en català, castellà i anglès, potser és que aquells que els criticaven i sabotejaven els seus concerts ni tan sols coneixien la trajectòria de  Sopa de Cabra i es limitaven a intentar imposar una sola llengua en una terra plural. Fins SAU que sempre es van negar a cantar en castellà, s'havien plantejat gravar en anglès. És clar que quan hi ha poc de nou que donar molts prefereixen seguir sent el que destaca a casa en lloc de sortir a lluitar fora. Els teus sempre et volen i accepten tot el que els pots donar, sobretot si a sobre es reben subvencions. Per aixó hi ha grups que des de fa anys res aportan de nou al mercat discogràfic català, això si, saben utilitzar la llengua com a bandera oblidant que Catalunya és molt més que barretina, gralles i banderes.

Revolver – Lo que Ana ve

Quan parlem de cançons que tenen lletres contra la discriminació de la dona, els maltractaments i la violència de gènere, ens trobem de tant en tant amb textos molt durs, però nosaltres creiem que aquest tema de Revolver, el grup de Carlos Goñi que escoltem ara a Troba - Dors, s'emporta la palma. La lletra és molt forta i mostra cruament tots els problemes més besties derivats de la violència en la parella. Aquesta cançó es va publicar en single l'any 2003, però es va extreure de l'àlbum "08:30 A.M." que es va posar a la venda l'any 2002. Curiosament aquest disc que conté fins el bolero "Eso de saber", té sons més suaus i acollidors que els seus set discos anteriors, però les lletres de totes les cançons són més dures del que era habitual en Revolver. Carlos Javier Crespo Goñi va néixer a Madrid el 8 d'octubre de 1961, però es valencià des de fa molts anys. Va formar part del grup alacantí Garage amb els que va treure dos singles i posteriorment es va incorporar a Comité Cisne amb els que va editar diversos discos molt interessants, fins que es va decidir a llançar-se en solitari convertint-se en Revolver. Us explicarem una anècdota perquè aprecieu com són les cases de discos. L'any 1990 va treure el seu primer disc com Revolver, Carles Goñi i Mario es coneixíem de la seva època a Comité Cisne i el van trucar de Wea, la seva discogràfica, per donar-li el disc i que li fes una entrevista per Diari de Tarragona, van quedar a la cafeteria de l'Hotel Maritim, a Cambrils, just al costat de casa de Mario i quan es van veure Mario no va poder deixar de comentar-li com s'havia aprimat. Carlos Goñi va dir-li textualment “Wea me dio un tiempo limitado para perder 20 kilos o se negaban a sacar el disco, afirmaban que no daba la imagen”.

Pep Sala – La balada de la banda del bar

Bona lletra que ens parla de músics de sempre tocant en aquells petits locals de sempre, amb la música com nexe d'unió entre públic i intérprets. Pep Sala va centrà l'acció de la cançó a les Guilleries, a prop del pantà de Sau. Guitarra, cantant, productor, compositor i bon amic, Pep Sala va ser el 50% de SAU i a la mort de Carles Sabater va abandonar el projecte per seguir amb un altre que ja estava funcionant des de 1993 paral·lelament, la Banda del Bar. Aquesta cançó que escoltem ara a Troba – Dors va ser el tema estrella del seu primer disc, paral·lel a SAU, signat com Pep Sala i la Banda del Bar i que es va titular “Fins que calgui”. El van acompanyar a la gravació Ramon Altimir, Pep Sánchez, Jordi Mena, Quim BenitezVilaplana i Gerry Duffy. Entre els mols col·laboradors es trobaven Carles Sabater, Ia Clua, Big Mama Montse, Javier Vargas, Aurora Beltran i altres. Va ser produït per el propi Pep i Ash Howes i el va publicà el segell On The Rocks. Aquesta cançó s’ha recuperat al doble CD “Manual teòric i pràctic sobre el pas del temps” que es va editar l’any 2008 i que és la versió que escoltem ara. Pep Sala va néixer a Vic el 17 de juliol de 1960. És un gran col·leccionista de llibres antics i Mario ha estat convidat en dues ocasions a fer cors en enregistraments seus, encara que per respecte a aquest bon amic que és Pep, sempre ha declinat la invitació. Per cert que quan van tancar les casernes de l'Avda Catalunya, a Tarragona, Sau va realitzar el concert de tancament dels locals, va ser una cosa molt anecdòtica ja que un dels principals hits de SAU era "No he nascut per militar". I per cert, des de fa set anys Mario viu davant d'on hi havia les casernes.

Ana Belén y Miguel Ríos – España camisa blanca

L'any 1981 Víctor Manuel San José va compondre aquesta cançó, un cant d'igualtat i esperança que el cançoner popular a posat en tantes boques que avui forma part de la nostra història musical. Ens agrada aquell fragment del poema que diu: "La mort sempre present, ens acompanya en les nostres coses més quotidianes i per fi ens fa a tots iguals" i és que veritablement la dalla ens sega a tots per igual i de què et serveix ser "El més ric del cementiri" si igual que aquells faraons de l'antiguitat remota que eren enterrats amb els seus béns i esclaus, nosaltres tampoc anem a poder gaudir les riqueses d'aquest, a l'altre món. Això heu de preguntar-vos. Us hem seleccionat per concloure Troba - Dors per aquesta setmana una versió de la cançó a carrec d'Ana Belén i Miguel Ríos, extreta de la gira "El gusto es nuestro", en la què també van intervenir Joan Manuel Serrat i Víctor Manuel i que va recalar a la plaça de toros de Tarragona. Mario els va entrevistar per Diari de Tarragona i va realitzar la crònica del concert, encara que només va poder estar present una mica més de mitja hora ja que va haver d'anar a la redacció del Diari per escriure-ho tot abans del tancament, a fi que sortís publicat al dia següent . Va ser una gira que va batre rècords, sent una de les més reeixides de la música espanyola en el seu moment. El disc de la gira es va gravar a la plaça de toros de Las Ventas a Madrid el 12 de setembre de 1996. La veritat és que aquestes reunions de "monstres" de la música no és una cosa nova que haguessin inventat ells, ja ho van realitzar en els cinquanta Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins i Jerry Lee Lewis que van anomenar al projecte The Million Dollar Quartet o en els setanta Crosby, Still, Nash & Young i als vuitanta The Highwaymen que eren Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson i Kris Kristofferson. Ho hem dit ja unes quantes vegades i ho repetirem "Tot està inventat a la vinya del Senyor" avui dia l'èxit consisteix a reinventar-se sense que ho sembli massa.

Tancarem ara el segon programa de la segona temporada de Troba – Dors, per tant nosaltres baixarem la persiana i tocarem el dos, però us deixem amb companyia de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten Troba – Dors. A reveure i fins la setmana propera.

Quimet Curull i Mario Prades

Ens agrada saber què és el que ens diuen