domingo, 10 de marzo de 2013

Troba - Dors Programa 11-03-2013

Qui de petit no va somniar en tenir una banda de rock, o de pop, o de flamenc, o de ball, o de cançó? Alguns, algunes ho vam fer. Jugant, jugant o asajant, assajant. D’altres ho vam deixar: fer lletres originals costa, i fer música no diguem. Però si ens agrada de veritat, l’important és fruir. El lector fa existir l’escriptor. Els oients, els músics. I nosaltres i aquest programa Troba - Dors existim perquè vosaltres, radioients, sintonitzeu, sou carinyosos, recordeu altres èpoques i altres músiques –moltes d’elles apartades de la gran trituradora comercial. Avui pot ser un gran dia. Per tant obrim el programa des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, som Manolo Rivera i Mario Prades i nosaltres ara

Aixequem la persiana

Chambao – Hoy puede ser un gran día

Joan Manuel Serrat va escriure aquesta cançó carregada d'optimisme que nosaltres utilitzarem per obrir el programa d'avui de Troba - Dors, però com tant Manolo com Mario sempre hem sigut transgressors, no us hem portat el Noi del Poble-Sec, escoltarem una gran versió amb la veu de La Mary del grup Chambao, una banda de flamenc-pop creada al barri de Pedregalejo, a Màlaga que utilitza i l'electrònica. Aquest tema es va incloure en l'àlbum "Serrat... Eres único, Vol. 2" que es va publicar l'any 2005 i en el que un munt d'artistes realitzaven un tribut a Joan Manuel Serrat versionant les seves cançonsChambao està integrat per María del Mar Rodríguez Carnero, coneguda com La Mary (veu), Daniel Casañ (guitarra) i Eduardo Casañ (guitarra), els dos nois que són cosins, són els que realitzen les composicions de les cançons de Chambao. Per cert La Mary va superar un càncer del qual sembla haver-se recuperat i nosaltres ens alegrem per ella. L'any 2003 surt el seu primer disc en "Endorfinas en la mente" que va ser produït per Bob Benozzo, encara que un any abans havien publicat un treball dins de la línia chill out. En total la gent de Chambao han editat nou àlbums si ara a nosaltres no ens fallen les matemàtiques.

Bill Gómez – A veces

La Asociación de Músicos de Tarragona va publicar a finals del passat any un CD titulat "Un munt d'idees" que incloïa una mostra de cançons de grups i artistes tarragonins, una iniciativa interessant ja que difon la música de la província. D'aquest CD us hem extret el tema que escoltem ara a Troba - Dors, a càrrec del grup Bill Gómez i en el qual ens diuen que creuen que "La nit comença a la matinada". Bill Gómez són Salva Granadero a la bateria, Sergio Santiago al baix de cinc cordes, Jordi Varela davant del piano, Miguel Trujillo amb la guitarra, Eugenio  Caparrós també guitarra i José A. Granadero a la veu, comptant amb la col·laboració de H. Perdomo front de les percussions. El grup tarragoní Bill Gómez es va formar l'any 1996 i van publicar un primer àlbum titulat “La tristeza viaja en una maleta” al qual va seguir "Imaginándote". Després va arribar "Vientos del Sur" amb només 6 temes, "Tiempo presente" i finalment "Cinco". La veritat és que sonen encara que en aquesta cançó que hem de reconèixer és molt bona, la seva música, a causa del "caracoleo" en la veu de José Antonio Granadero sona familiar a Mario i Manolo diu que a ell li recorda a Manolo García.

Benito & Por Narices – Caricias con la boca

Fa uns quans programes i escoltant a Paco Enlaluna hem parlat de Pare Camps, un mànager i promotor musical barceloní que es el promotor dels Festivals BarnaSants. Ell va ser el descobridor d'Albert Pla i quan Mario el va conèixer era manager de Luis Eduardo Aute que els va presentar. Pere Camps també va llançar l'any 1998 al grup Benito & Por Narices que van publicar aquest mateix any un CD amb aquesta cançó que escoltem ara per títol "Caricias con la boca" i que és una història que ens parla de les relacions lesbianes i de l'amor frustrat de un jove per la dependenta de la gelateria del barri, a la qual resulta finalment que li agraden molt més les senyores madures. Es tracta d'un text divertit i ple d'ironia que per moments ens recorda a Joaquín Sabina. De fet Benito Morales en un nou projecte que té en marxa fa covers de Sabina. Aquest nou projecte signat com Benito Inglada s'anomena Hotel Cochambre. La lletra d'aquesta cançó que sona ara a Troba - Dors és d'Isidro Morales i la música de Javier Giménez, encara que Pere Camps va participar en els textos d'alguna de les cançons del CD que va publicar el segell Clan Records i que va comptar amb Benito Morales (cantant), Rafa Batlle (baix i cors), Toni Roland (bateria i seqüenciadors) i José Vila (guitarra i cors), però també van col·laborar Kike Serrano que va ser el productor musical, Xiclet, Ana, el Tiet Ula, Juan Sánchez, Pep Vidal, Ramón Olivares, Josep Encuentra de la Salseta i Xavi Ibáñez. El productor executiu va ser Pere Camps i es va gravar en els Estudis Sonoestil de Barcelona. Per cert Benito en el seu nou projecte ha comptat amb el guitarrista José Vila que ara es diu Juan Vila.
A sota Hotel Cochambre

Sergi Tost – Cafè Belfast

Dan Brown afirmava en un dels seus llibres que el món està necessitat de trobadors moderns i nosaltres us portem ara un de Reus amb melodies a ritme de rock a mig temps i lletres intimistes. Sergi Tost és un altre dels artistes que han inclòs una de les seves cançons en el disc de l'Associació de Músics de Tarragona, l'AMT, aquest interessant CD "Un munt d'idees" que des Troba - Dors us recomanem perquè tingueu una breu idea de la música que s'està gestant al nostre voltant a la província de Tarragona. En aquesta gravació ha comptat amb l'acompanyament del multiinstrumentista R. Gascón a la bateria, baix, orgue Hammond, pandereta, guitarres i als cors, al costat de Xavi Carbonell a la guitarra solista. Sergi Tost armat amb una guitarra i les seves cançons va començar amb tan sols 14 anys i va formar part de diversos grups de la seva ciutat fins que l’any 2005 va decidir començar en solitari. El seu primer treball va ser "Aires de tardor". L'any 2010 treu el seu segon treball "Un llarg viatge" que contenia cinc temes i crea el projecte Sergi Tost & Els Estómacs d'Alf. A l'any següent publica "Primera parada" i recupera l'esperit del cantautor. Aquest tema que escoltem ara és una composició del propio Sergi Tost.
Fulla central del llibret del CD amb els grups que
 hi participen, a sota Sergi Tost

Amr Diab – Masr A’let

Quan la gent va sortir al carrer per manifestar-se demanant un canvi en el govern d'Egipte que finalment va acabar amb el mandat de Muhammad Hosni El Sayed Mubarak, el cantautor egipci Amr Diab va compondre i va gravar aquest tema dedicat als Màrtirs d'aquella Revolució. És clar que el que ell no s'esperava és que les noves autoritats, tan dictatorials o més que les anteriors, encara que centrades en seguir les directrius fonamentalistes islàmiques dels Germans Musulmans, una de les primeres mesures que van prendre des de el nou gobern "lliberal i demócrata" va ser tancar l'emissora de ràdio Diab FM de la seva propietat. Amr Abdel Basset Abdel Aziz Diab és un dels més populars cantants no només d'Egipte, sinó del món àrab. Va néixer a Port Saïd el 11 d'octubre de 1961 i porta  publicats més de 15 àlbums. Ha gravat duets amb Khaled, Simon Gardner, Andy Greenwood, la diva grega Angela Dimitrou i el guitarrista extremeny de jazz Juan Cerro, entre molts altres. Ha aconseguit en tres ocasions el World Music Awards i és la imatge de Pepsi-Cola a l'Orient mitjà. Va començar l'any 1983 i algun dels seus discos han arribat a publicar a Espanya a través del segell barceloní PDI (Produccions Discogràfiques Independents). L'any 1992 va ser escollit com a Millor Cantant Pop del Món Àrab, la consolidació li va arribar gràcies a l'àlbum "Nour el ain" que va publicar l'any 1996. Us explicarem una curiositat, va cantar en públic per primera vegada l'any 1967, amb només sis anys, en les cerimònies de la revolució de juliol, cantant "Bilady Bilady", l'himne nacional egipci. Per la seva actuació el governador de Port Saïd li va regalar una guitarra.
Amr Diab, un dels gran cantants del mon àrab

Neneh Cherry & Youssou N’Dour – Seven seconds

Fillastra del gran trompetista de jazz nord-americà Don Cherry i germana dels cantants Titiyo i Eagle-Eye Cherry, la cantant i compositora Neneh Marianne Karlsson Cherry va néixer el 10 de març de 1964 a Estocolm, encara que durant un temps va viure a Benalmádena i Eivissa. Actualment creiem que resideix de nou a Suècia. A mitjan de la primera dècada del nou segle va anunciar la creació d'un nou grup al que va cridar Cirkus. El 2 setembre 1996 va publicar el seu tercer i últim àlbum "Man" que va incloure aquest tema compost per Youssou N'Dour, la pròpia Neneh Cherry, el seu marit Cameron McVey i Jonathan Sharp que escoltem ara i que va interpretar a duet amb el cantant africà Youssou N'Dour (Senegal, 1 d'octubre de 1959) i que ja havia estat publicat en versió single i maxi-single el 7 de juny de 1994, sent nominat al Grammy. En ell ens parlan de que set segons son suficients per a moltes coses. Amb el músic africà Youssou N'Dour, un dels més importants del continent negre, va tornar a col·laborar a la cançó "Wake Up Àfrica", editada al juliol de 2007. En el CD "Man" destacava així mateix una versió del tema de Marvin Gaye "Trouble Man". Curiosament en moltes biografies diuen que Neneh Cherry és rapera, cosa que com podeu comprovar, està molt allunyat de la realitat, si bé l'any 2006 va col·laborar amb el raper suec Petter Askergren en el seu àlbum "P" i aixó pot ser va crida a l’error.

Las Niñas – Oju

Tiempo extraño, tiempo raro pá la peña en este planeta” ens diuen Las Niñas en aquesta cançó, amb tota seguretat la més recordada de la seva curta carrera i que és un crit en contra de la guerra. Un tema que a nosaltres ens recorda al moment polític pel qual estem passant ara mateix amb tants casos de corrupció i amb tants dels nostres representants en càrrecs públics que només volen "Seguir chupando de la teta", encara que Las Niñas ens parlen de la situació polítca d'Argentina en l'època del Corralito i de la del món en general amb la gent al carrer protestant. Han passat pràcticament deu anys des que el van gravar l’any 2003 i ves per on, segueix igual de vigent. Las Niñas estava integrat per les sevillanes Alba Molina (filla de Lole y Manuel als que vam escoltar no fa massa), Vicky Luna i Aurora Power. Pràcticament totes les seves cançons del disc van ser composades per Andreas Lutz que és o era, marit d'Aurora Power i cantant del grup O'Funk'illo amb col·laboradors com Charly Cepeda que va ser marit d'Alba Molina i  guitarra de Kiko Veneno i altres músics. Aquest tema que escoltem ara a Troba - Dors, donava títol al primer dels seus dos àlbums i es va publicar l'any 2003, però amb aquest tema va saltar la polèmica ja que elles van ser vetades a la televisió pública espanyola pel contingut de la cançó, ens trobàvem immersos en la guerra de l'Iraq. És clar que el veto de TVE els va afavorir més del que els va perjudicar, perquè van passar a ser convidades per totes les altres cadenes no públiques per denunciar la manca de llibertat d'expressió a la qual s'havien vist sotmeses per TVE, així van recórrer platós com el de "Crónicas Marcianas" i molts altres, entre ells fins i tot "Lo + plus". Després de publicar el seu segon disc "Savia negra" cadascuna d'elles va emprendre els seus propis projectes i Las Niñas van desapareixa.

Paco Revuelta – La primera vez

Quan es van posar de moda, en els anys setanta, els cantants que entremesclaren cançó d'autor amb pop i rock, un dels més rellevants va ser Paco Revuelta. Les seves cançons anaven carregades de sexe i histories “calentes” i la veu trencada de aquest home nascut a Huelva, li donava un toc molt personal a les seves composicions. Aquesta és una de les cançons més important de la seva curta carrera, sense oblidar "Hueles a noche de amor" i "Esa mujer" al costat d'aquesta que avui sona a Troba - Dors, en les sintonies de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Les cançons de Paco Revuelta gairebé sempre ens parlaven de sexe, amor i desamor. Només recordem un LP seu "Algunas de mis canciones". Creiem que el problema de Paco Revuelta és que és trobava entre dues aigües. La seva veu i les seves cançons no s’englobaven dins de l'estil pop estrictament comercial de l'època amb solistes, duets i tercets que estaven de moda llavors, tampoc podien ser catalogades de rock i a més a més Paco Revuelta no anava de cantautor. Possiblement això va fer que mai fos reconegut com el gran intèrpret i compositor que Paco Revuelta veritablement era.

Dodó Escolà – Setze Jutges

Els Setze Jutges van ser una associació de cantautors que van donar a coneixa la cara més reivindicativa de la cançó feta en català. Però van pendre el seu nom d’un Travallengües, també anomenats Embarbussaments, molt antic i popular que deie “Setze jutges d'un jutjat mengen fetge d'un penjat; si el penjat es despengés els setze jutges menjarien fetge d'un despenjat”. De fet Mario recorda que la tieta Rosita, una dona soltera, germana de la seva mare que semblava haver inspirat la cançó de Serrat "La tieta", se la cantava quan era un nen. Dodó Escolà amb el seu bon humor la va convertir en cançó i la va gravar a principis dels anys seixanta en un àlbum que es va titular “L’Humor de Sacha Distel i altres” i també la va incloure en un EP de quatre cançons, avui us la portem a Troba - Dors per gaudir-la junts. Dodó Escolà neix a Artesa de Segre el 16 de septembre de l’any 1920 i va morir a Barcelona, el mes de juliol del 2005. El seu nom real és Domingo Escolá i Balagueró. Dodó com se’l coneixía, va ser tot un showman i un gran músic que tocava un munt d’instruments. Os explicarem una anécdota de Dodó Escolà, si més no curiosa. Quan va ser reclutat per anar a la guerra civil espanyola amb la lleva del "biberò", ell s'hi va emportar el saxo i el  clarinet, posiblement per que eren les armes que Dodó Escolà millor sabia fer servir. Es clar que com havia lluitat en el bandol republicà, després de la guerra va tenir que fer més de 7 anys de mili. Els seus pares eran propietaris d’una fàbrica de xocolata... de menjar, no us confongueu. Quatre cançons marcan la carrera del Dodó Escolà, “Qué pasa en el Congo”, “Que feliz es el pez en el agua”, “El Otorrinolaringólogo” i “Los cocodrilos” que es tracta d’una versió d’un tema molt satíric del cantant frances Jacques Brel.

Luis Eduardo Aute – Hafa Café

Acabarem el programa d’avui de Troba – Dors escoltan a un cantautor per el que tant Manolo com Mario senten debilitat. Luis Eduardo Aute va néixa a Manila, Filipines, el 13 de setembre de 1943 i al costat de Serrat i Sabina són, en la nostre modesta opinió, els millors cantautors i lletristes que ha donat la música espanyola. El "Cafè Al Hafa" al que està dedicada aquesta cançó és troba a Tànger, fa uns programes i de passada vam parlar d’ell. És un dels locals amb més glamour de tota l'Àfrica, té molt de mite i molt de llegenda urbana, va ser el refugi d'escriptors, poetes, músics, somiadors, artistes, bojos i assenyats. Són multissims els famosos que van passar per les seves humils cadires des de els Beatles a  Randy Weston, passan per Sean Connery, Paul Bowles, André Guide, Tennessee Williams, Truman Capote, el propi Luis Eduardo Aute, Rolling Stones, fins i tot el príncep (ara Rei d'Espanya) Juan Carlos I va passar per allà per veure amb els seus ulls si era cert el que els poetes comptaven. Però qui al nostre parer ha descrit millor l'ànima d'aquest paradisíac local amb àmplies terrasses, és Aute que incloc "Hafa Café" en el seu disc "Autoretrats Volum I". Tot i que creiem recordar que estava anteriorment en el LP "Slowly". També el poeta Lorenzo Vidal va visitar el Cafè Hafa i va escriure el seu poema “ZÉJEL-APUNTE DESDE EL CAFÉ HAFA” que començaba així:

Tánger se asoma a la mar
desde el mirador del Hafa... 
Terrazas de blanco y verde
que descienden en cascada.
¡Fantasía de la luz sobre el milagro del agua!
Tánger se asoma a la mar
desde el mirador del Hafa



Acabem per avui Troba – Dors tornarem la propera setmana, pero ara us deixem amb companyia de la xarxad'emissores dela Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles en las que escoltes Troba – Dors. Baixem la persiana i fotem el camp. A reveur 

Manolo Rivera i Mario Prades 
Ens agrada saber què és el que ens diuen