domingo, 23 de marzo de 2014

Troba - Dors 02-25

Una de les qüestions clau en la filosofia de Terenci Moix era Quin és el sexe dels àngels? Si l’escriptor no va arribar mai a una conclusió sense dubtes Qui som nosaltres per qüestionar una cosa així? Avui dia els matrimonis ja no són una cosa massa clara, per qüestió de sexe, ens referim, i el "amor" ha sortit dels seus antics límits. Dues dones besant-se, dos homes agafats de la mà o una parella hetero, s'ha convertit en una cosa que ja no ens crida l'atenció ni ens sorprèn… massa. Avui i per començar el programa des de La Xarxa de Comunicació Local i totes les emissores que l’emeten, nosaltres que Som Botiguers de Somnis, obrirem Troba – Dors, envoltats de paraules i música i si be escoltarem per començar a Javier Ruibal que ha rebut una carta de La Lluna, en el programa també sonaran i parlarem de cançons que es refereixen a relacions entre gent del mateix sexe. Som Quimet Curull i Mario Prades i ara obrim las portes de la botigueta.

Aixequem la persiana

Javier Ruibal – Once de abril

El cantautor Javier Ruibal amb el que avui obrirem Troba - Dors, va publicar recentment un nou treball discogràfic titulat "Quédate conmigo", va ser el passat 4 de novembre i d'ell us hem extret aquesta cançó en la què ens parla d'una carta d'amor que li ha enviat la Lluna, citant-lo un dia i a una hora concreta. La Lluna li confessa el seu amor i li demana "Se poeta només per a mi, jo et donaré la vida". Bons arranjaments de metall en aquest tema inclòs en l'àlbum "Quédate conmigo" que es va publicar el 4 de novembre passat i va ser produït pel propi artista. El compositor de tots els temes del disc va ser Javier Ruibal, nascut al Port de Santa Maria, a Cadis, el 15 de maig de 1955 i amb una interessant trajectòria professional que és un mestissatge d'estils i tendències: flamenc, música sefardita i magrebí , jazz, rock, etc. Per cert, el 28 de febrer de l'any 2007 a Javier Ruibal li van concedir la Medalla d'Andalusia en reconeixement a la seva llarga carrera que va començar l'any 1978. La veritat és que com a compositor Javier Ruibal a escrit per a molts artistes, entre ells Martirio, Ana Belén, Javier Krahe, Mónica Molina, Sara Baras o Pasión Vega i ha interpretat duets amb Pablo Milanés, Joaquín Sabina, Celtas Cortos, Carlos Cano, Carmen París, La Cabra Mecánica i Joaquín Calderón.

Dr. Hook & The Medicine Show – Sylvia’s Mother

La banda de country rock Dr. Hook & The Medicine Show, es va formar a Union City, New Jersey, l’any 1969. El tema que sona avui a Troba - Dors, de l'any 1972, és al costat de "Sharing the night together” de 1976, els més importants de la seva carrera, àmplia, això si. “Sylvia’s Mother” es trovaba com a cara A d’un single publicat l’any 1972 i va arribar al lloc 5 en les llistes del Billboard i al número 2 a Anglaterra. La cançó explica la història d'un home que intenta trucar per telèfon a la seva ex-núvia, la Senyoreta Sylvia, per donar-li l'últim adéu ja que ella es va a casar, però amb un altre. El nostre noi és incapaç de superar la barrera que al telèfon representa la mare de la xicota. La veritat es que la cançó és autobiogràfica, el seu autor Shel Silverstein, estava enamorat d’una noia anomenada Sylvia Pandolfi i la va trucar just quan estava fent els darrers preparatius per al seu casament. La seva mare, Luisa Pandolfi, va tractar de convèncer a Shel Silverstein que l'amor s’havia acabat i no li va permetre parlar amb ella. El grup nord americà Dr. Hook & The Medicine Show van treballar fins a l’any 1985 conseguin molts èxits. Inicialment eren el cantant i guitarra Ray Sawyer (Alabama 01-02-1937), al costat de Dennis Locorriere (cantant, guitarra, baix i harmònica) (New Jersey 13-06-1949), el teclista William Francis (Califòrnia 16-01-1942), el guitarra George Cummings (28-07-1938) i el bateria John David (New Jersey 08-08-1942). La forta personalitat del cantant Ray Sawyer, el seu pegat sobre l'ull i el barret vaquer característic, amb la seva qualitat musical, el van convertir en líder de Dr. Hook & The Medicine Show. La veritat es que Mario sempre ha tingut les meves duptes sobre si veritablement li falta l’ull o es una pose. Si es tractava d’una pose, allavors imitaba al líder del grup Johnny Kid & The Pirates, banda britànica surgida a principis dels seixanta. Per cert, aquesta cançó va ser versionada també per Bon Jovi.

Sylvia’s Mother (Shel Silverstein)

La madre de Sylvia dice: Sylvia esta ocupada,
demasiado ocupada para atender el teléfono
La madre de Sylvia dice: Sylvia está intentándolo,
quiere comenzar una nueva vida sin tí

La madre de Sylvia dice: Sylvia es feliz,
así que ¿por qué no la dejas en paz?
Y mientras la operadora te dice Cuarenta centavos más,
para los tres minutos siguientes

Por favor señora Avery, acabo de hablar con ella
Y sólo la entretendré un corto tiempo.
Por favor señora Avery sólo quiero darle
mi despedida

La madre de Sylvia dice: No es posible
Sylvia, partirá hoy de viaje
La madre de Sylvia dice: ella va a casarse
con un compañero de Galveston-Way
La madre de Sylvia dice: Por favor, no digas nada,
No intentes hacerla a llorar y quedarse
Y la operadora dice Cuarenta centavos más,
para los tres minutos siguientes

La madre de Sylvia dice: apresúrate a colgar
que Sylvia debe tomar el tren de las nueve
La madre de Sylvia dice: Debe llevarse su paraguas,
Pobre Sylvia, está empezando a llover.
Y la madre de Sylvia dice: Gracias por llamar,
pero señor no lo vuelva a hacer otra vez
Y la operadora dice: Cuarenta centavos más,
para los tres minutos siguientes

Dile adiós
Por favor, dile adiós
Despidete.

Els nord-americans Dr. Hook & The Medicine Show

Benito & Por Narices – Caricias con la boca

Fa uns quans programes, creiem que la passada temporada i escoltant a Paco Enlaluna vem parlar de Pere Camps, un mànager i promotor musical barceloní que es el promotor dels Festivals BarnaSants. Ell va ser el descobridor d'Albert Pla i quan Mario el va conèixer era manager de Luis Eduardo Aute que els va presentar. Pere Camps també va llançar l'any 1998 al grup Benito & Por Narices que van publicar aquell mateix any un CD amb aquesta cançó que escoltem ara i que porta per títol "Caricias con la boca". És una història que ens parla de les relacions lesbianes i de l'amor frustrat de un jove per la dependenta de la gelateria del barri, a la qual resulta finalment que li agraden molt més les senyores madures. Es tracta d'un text divertit i ple d'ironia que per moments ens recorda a  Joaquín Sabina. De fet Benito Morales en un nou projecte que té en marxa fa covers de Sabina. Aquest nou projecte signat com Benito Inglada s'anomena Hotel Cochambre. La lletra d'aquesta cançó que sona ara a Troba - Dors és d'Isidro Morales i la música de Javier Giménez, encara que Pere Camps va participar en els textos d'alguna de les cançons del CD que va publicar el segell Clan Records i que va comptar amb Benito Morales (cantant), Rafa Batlle (baix i cors), Toni Roland (bateria i seqüenciadors) i José Vila (guitarra i cors), però també van col·laborar Kike Serrano que va ser el productor musical, Xiclet, Ana, el Tiet Ula, Juan Sánchez, Pep Vidal, Ramón Olivares, Josep Encuentra de la Salseta i Xavi Ibáñez. El productor executiu va ser Pere Camps i es va gravar en els Estudis Sonoestil de Barcelona. Per cert Benito en el seu nou projecte ha comptat amb el guitarrista José Vila que ara es diu Juan Vila.
Hotel Cochambre, el nou projecte

Mecano – Mujer contra mujer

Aquesta possiblement sigui la millor cançó en la cursa profesional de Mecano, us parlem de "Mujer contra mujer", tota una oda a les relacions lesbicas. La veritat es que posiblement aquesta sigui una de les millors cançons que tracten aquest tema. El cas de Mecano és curiós, Ana volia ser cantant i el pare li va dir que es busqués músics que ell els pagaria un single. Ana, noia molt tímida i amb molta por als escenaris es va ajuntar amb els germans Cano, José María i Nacho que acabava de deixar el grup Prisma i amb el que Ana es va enamoriscar i van començar a ser nuvis, per cert que Nacho també va ser el primer nuvi conegut de Penélope Cruz. Després de participar en un concurs que no van guanyar, graven el single "Hoy no me puedo levantar" per a CBS que es va publicar el 22 de juny de 1981, però que els mateixos nois es van encarregar de promocionar-lo per les emissores de ràdio i locals amb cent còpies que va comprar el pare de l’Ana, aconseguint que la cançó fos radiada i que el segell lucinara amb ells. D'aquell single es van vendre finalment 40.000 unitats."Mujer contra mujer" es trobava en "Descanso dominical", el segon LP de Mecano ja per Ariola després que CBS els rescindís el contracte al jutjar que Mecano estaven "cremats". L'àlbum es va publicar el 24 de maig de 1988 i va superar els 3 milions de discos venuts i el single es va editar el 5 de desembre. Va ser gravat en els estudis Abbey Road de Londres i a Madrid. En la gravació col·laboraren un munt de músics, entre ells Manuel Santiesteban, Alberto Estébanez, Horacio Fumero, Sergio del Castillo, Javier de Juan, Pier Wyboris, Alex de la Nuez, Laurie Holloway, Eddy Guerin, Alberto Tarin, Ignacio Maño, Rafael Martínez, Tomatito, Walter Frazer, Pepe Banús, Antonio Carmona, Luis Camino, Antonio Corts, Eva Torroja, Víctor Sánchez, Pedro Iturralde i Alejo Stivel, entre altres.

Mujer contra mujer (Mecano)

Nada tienen de especial
dos mujeres que se dan la mano
el matiz viene después
cuando lo hacen por debajo del mantel
luego a solas sin nada que perder
tras las manos va el resto de la piel

Un amor por ocultar
aunque en cueros no hay donde esconderlo
lo disfrazan de amistad
cuando sale a pasear por la ciudad

Una opina que aquello no está bien
la otra opina que qué se le va a hacer
Y lo que opinen los demás está de más
quién detiene palomas al vuelo
volando a ras de suelo
mujer contra mujer

No estoy yo por la labor
de tirarles la primera piedra
si equivoco la ocasión
y las hallo labio a labio en el salón
ni siquiera me atrevería a toser
si no me gusta ya sé lo que hay que hacer

Que con mis piedras hacen ellas su pared
quién detiene palomas al vuelo
volando a ras de suelo
mujer contra mujer
Una opina que aquello no está bien
la otra opina que qué se le va a hacer

Y lo que opinen los demás está de más
quién detiene palomas al vuelo
volando a ras de suelo
mujer contra mujer
Quién detiene palomas al vuelo
volando a ras de suelo
mujer contra mujer


Don McLean – Vincent

Una de les millors cançons del cantautor nord americà Don McLean és aquesta que us hem seleccionat per escoltar ara a Troba - Dors. Es va incloure a l'àlbum "American Pie" que es va publicar l'any 1971. Curiosament aquesta cançó va passar en el seu moment les agudes tisores de la censura franquista i és que els castos censors van entendre que es tractava d'una cançó d'amor i de fet ho era, però es tractava d'un amor gai, una relació entre dues homes, un matís que no van arribar a captar els censors i va colar, tot i ser una temàtica impensable en l'època de la dictadura. És la història de dos amics que es coneixen des de la infantesa. Un d'ells li remet a l'altre una carta dient-li que està enamorat d'ell. Mai ho ha volgut ofendre parlant dels seus sentiments, també per la por al rebuig. Per tant i com no pot resistir més, decideix dir-li finalment per carta que l'estima i després es suïcida. La lletra és la resposta del que sobreviu i en ella reconeix que ell també estava enamorat al seu torn i que tampoc va gosar dir-li mai, precisament per les mateixes raons i ara que tot se sap, no poden estimar-se, un d'ells ja ha deixat aquest món . En el fons el missatge és molt simple i alhora molt complicat. Ha vegades el millor és reconèixer la veritat clarament, sense embuts, i esperar a veure que passa, abans de viure amb la incertesa. El que pocs van saber és que la cançó "American Pie", la peça estrella del álbum, si que va estar censurada. En la versió original editada aquí a Espanya es van suprimir un parell de frases sent superposat un xiulet. Es van eliminar "The Father, the Son and The Holy Ghost (El Pare, el Fill i l'Esperit Sant)" i "My hands were clenched in Fists of rage (premia els punys amb ràbia)", dues frases en les que aquells dignes censors, protectors dels valors morals i l'esperit nacional dels espanyolitos de a peu, van saber veure immediatament que havien de tenir un doble sentit. Segur que si, a ells no se'ls escapava res, llevat de la cançó “Vincent”, és clar. Don McLean va néixer el 2 d'octubre de 1945 a New Rochelle, Nova York. Encara que a Espanya és poc coneguda la seva faceta com a poeta, els seus poemes han estat portats a la música en diverses ocasions i no sols per ell. El tema "Killing Me Softly" compost per Charles Fox i Norman Gimbel i portat a l'èxit per Roberta Flack, estava basat en un dels seus poémess titulat "Killing Em Softly With His Blues", encara que qui primer que la va gravar va ser la cantautora nord americana Lori Lieberman l’any 1971.

Vincent (Don McLean)

Estrellada, estrellada noche,
Pinta tu paleta azul y gris
Escrutando un día de verano
con ojos que conocen la oscuridad que hay en mi alma.

Sombras en las colinas,
Esbozo de los árboles y los narcisos,
Plasmas el helado viento con los colores del nevado suelo de lino.

Y ahora puedo entender lo que trataste de decirme,
Como sufriste por tu cordura,
Como trataste de liberarte.

No te oyeron, no supieron cómo.
Tal vez escucharán ahora.

Estrellada, estrellada noche,
Llameantes flores que brillan y se iluminan
Nubes teñidas con un haz violeta se reflejan
en los claros ojos azulados de Vincent.

Colores cambiando de matiz,
Campos matutinos de granos dorados,
Rostros ensombrecidos por el sol, arrugados de dolor,
Son suavizados por la amorosa mano del artista.

Y ahora puedo entender lo que trataste de decirme,
Como sufriste por tu cordura,
Como trataste de liberarlos.

No te oyeron, no supieron cómo.
Tal vez escucharán ahora.

Aunque no podía amarte, tú me amabas sinceramente.
Y cuando no quedó esperanza en esa estrellada, estrellada noche,
Te quitaste la vida, tal como los amantes suelen hacerlo;
Pero pude haberte dicho Vincent, que este mundo
nunca fue hecho para alguien tan hermoso como tú.

Estrellada, estrellada noche,
Cuadros colgados en pasillos vacíos,
Cabezas sin cuerpo en muros sin nombres,
Con ojos que miran el mundo y no pueden olvidar.

Como el extraño que has conocido,
el harapiento hombre de harapientas ropas,
la espina de plata de la sangrienta rosa
yace aplastada y rota en la pulcra nieve.

Y ahora creo que sé lo que trataste de decirme.
Cómo sufriste por tu cordura,
Cómo trataste de liberarte.

No te oyeron ni lo hacen ahora,
Tal vez nunca lo hagan.


Joan Baez – El Rossinyol

Aquesta és una de les més belles cançons catalanes de la nostra història musical, tot un clàssic d'autoria anònima que es creu prové de l’any 1659, quan pel Tractat dels Pirineus es van repartí Catalunya, entre França i Espanya, deixant-la dividida en dues com una primerenca “Muralla de Berlín” de construcció natural. El nostre rossinyol, "lliure com un ocell" no té fronteres i pot portar missatges d'amor d'un costat a un altre dels Pirineus. És clar que de vegades els missatges poden ser queixes al vent, com el del pastor que des d'un costat enyora la seva mare que es troba a l'altre. És una peça que forma part de la nostra identitat catalana. La cançó va ser rescatada per Joan Manuel Serrat que centre la seva versió de la cançó en el sentiment de tristesa d'una pastora per sentir-se mal casada, en un diàleg amb un ocell del bosc, el rossinyol. En aquells temps a Europa, hem de recordar que els matrimonis prácticament sempre eren concertats pels pares, sense que l’oponió dels joves tingues rés a veure, una cosa que avui en dia encara està passant aquí al pais entre alguns ciutadans d’origen àrab. La veritat és que a la lletra de "Rossinyol" se li han aplicat molts sentits diferents. És clar que a Troba - Dors us hem seleccionat aquesta interesant versió a càrrec de la cantant nord-americana de folk Joan Baez que precisament la va interpretà en català en el curs d'un concert que va realitzar a Barcelona el 28 de juny de 2008. És clar que Quimet ens recorda que també la va cantar molts anys abans en un programa d’Àngel Casas. Joan Chandos Báez va néixer a Staten Island, Nova York, encara que es d'origen mexicà, el 9 de gener de 1941 i va esdevenir una de les grans figures del folk protesta als Estats Units i al món, durant els anys seixanta, fent-se molt popular per les seves campanyes en contra de la guerra del Viet-Nam, entre elles la famosa "Marxa sobre Washington", era coneguda com "La reina de la cançó protesta". Aquesta cançó es va incloure originalmente en el disc “Gracias a la vida” de Joan Baez que estaba cantat en castellà i aquesta peça en català

Alarma!!! – Marilyn

En aquesta cançó, escrita per Manolo Tena, Alarma!!! ens parlen de la gran Marilyn Monroe, tot un mite sexual del segle XX i lde a seva vida que va ser realment molt desgraciada ja que ella volia ser alguna cosa més que un cos bonic. A Mario van acusar-lo molts fans de l'actriu de voler destruir el mite de Marilyn quan l’any 1996 va descobrir un curtmetratge pornogràfic, rodat quan Marilyn Monroe tot just comptava disset anys, en poder d'un col·leccionista català i es va exhibir a la Fira Internacional del Disc i Cinema de Col·leccionisme que va organitzar a Vila-Seca l’any 1997 i que va causar un enrenou mundial. De fet Mario va sortir en els telenotícies de les principals cadenes de televisió nacionals en 28 ocasions durant quinze dies, fins i tot va protagonitzar un "Informe Semanal", a part de radios, diaris, revistes i televisions de mig mon. Quan van fer les passades de la pel·lícula es van acreditar més de 80 mitjans de comunicació, fins i tot del Japó. De fet, Josep Poblet, l'alcalde de la ciutat li va reconèixer que s'havia parlat més de Vila-Seca al món durant aquells 15 dies que en tota la campanya de promoció per l’inauguració de Port Aventura. Després de la dissolució de Cucharada, el cantant i guitarra madrileny  Manolo Tena va crear Alarma!!! aquesta bona banda de rock que només van editar un parell d’àlbums. A "En el lado oscuro", el seu segon i últim disc i al costat de la cançó "Frío" trobàvem aquesta gran balada que s'ha convertit en part del repertori habitual de Manolo Tena i que fins i tot a versionat amb l’Ana Belén i altres. Manolo Tena és un dels grans músics del rock espanyol que ha guanyat amb els anys i després de superar els seus problemes amb les drogues. L'únic LP que va gravar amb Cucharada te un títol que sempre ens va cridar l'atenció "El limpiabotas que quería ser torero". Alarma!!! eren Manolo Tena (veu i baix), José Manuel Díaz (bateria) i Jaime Asúa (guitarra). Van debutar l’any 1984 i se'ls va considerar, en un principi, els Police espanyols. Suposem que pel format de trio ja que els seus estils musicals eren molt diferents. La veritat és que Alarma!!! eren una banda de rock, ni més ni menys. Van funcionar de 1983 fins l'any 1986. Manolo Tena va néixer a Madrid el 21 de desembre de 1951 i quan Alarma!!! es va desfer es va llançar ja en solitari, mentre els seus companys es convertirien en músics de sessió.

Marilyn (Manolo Tena)

Marilyn Monroe se sentía tan sola,
cada día en el espejo mas de dos horas,
Marlyn Monroe nunca contesta,
siempre una pregunta será su respuesta.

Marilyn Monroe que nunca logra dormir,
a veces ni con píldoras lo puede conseguir.
Marilyn Monroe cuando matan a su perro,
ya sabe que nadie la irá a buscar al colegio
Marilyn Monroe que no busca joyas,
para ella tienen más valor otras cosas.

Un policía la intenta violar
algunos opinan que lo conseguirá,
también su tío lo intentará
pero un mal marido virgen la declarará.

Marilyn Monroe se siente una idiota
porque de algunos libros no entiende ni jota
Marilyn Monroe que ha sido ingresado
de nuevo en la misma clínica psiquiátrica.

Marilyn Monroe se ha suicidado
aprieta el teléfono entre sus manos
Marilyn Monroe ya está en el depósito,
los mercaderes hacen de ello un negocio.


Asfalto – Halley

Des que el temps és temps i l'home va sortir de les cavernes per enfrontar-se al món, el firmament ha cridat la nostra atenció i els fenòmens celestes ens han marcat amb un allot de misteri i de vegades, de superstició. Els cometes ens captiven amb la seva bellesa, aquests cossos astrals que van tornant cíclicament, passejant la seva llarga cua entre les estrelles i provocant milers de desitjos continguts que mai es compliran. El cometa Halley és un d'aquests cossos que periòdicament va visitant el nostre sistema solar i ha inspirat a poetes, escriptors i guionistes de cinema, sorgint centenars d'històries més o menys romàntiques les unes o fins i tot terrorífiques moltes altres. El Halley que ens visita cada 76 anys, té el seu puntet de misteri, de desig contingut i ara i per finalitzar Troba - Dors per aquesta setmana, us hem portat aquest tema dels madrilenys Asfalto. L'any 1987 Julio Castejón i Enrique Cajide eren propietaris del segell discogràfic Snif Records, en aquella època Mario era el delegat de vendes i promoció a Catalunya del segell i en el catàleg hi havien discos d'artistes com Asfalto, Topo, Piñón Fijo, Jerusalem i uns quants més. Julio va tenir la idea de seleccionar els temes més carismàtics en la carrera d'Asfalto i regrabarlos de nou utilitzant la, en aquelles èpoques, moderna tecnologia, però comptant en cadascuna d'elles amb els mateixos músics que les havien gravat en el seu moment, a excepció de Miguel Oñate que no va intervenir. Allà, en l'àlbum "1972-1987 ... 15 anys de música", ens vam tornar a retrobar amb temes mítics del rock espanyol com "Capitán Trueno", "Rocinante", "Días de escuela" i un d'inèdit "El teatro de la vida ". Entre les cançons que es trobaven en aquest excel·lent àlbum d'Asfalto es trobava "Halley" que va ser la cançó estrella de l'àlbum "Corredor de fondo" que havien publicat a través de Snif l'any 1986. En aquesta cançó el cantant és Ricardo Benítez, conegut com Richie i que era mallorquí. Per cert que Mario va escoltar a la companyia comentaris sobre que Richie va deixar el grup perquè vivint a Madrid, quan treia el cap a la finestra de casa seva "No podia veure el mar". Asfalto es va crear al barri de Vallecas l'any 1972 i inicialment es van dir Los Tikets. Segueixen en actiu, encara que de la formació original ja només queda Julio Castejón. L'any 1978 Asfalto es van convertir en el primer grup de rock espanyol que va actuar al Marquee Club de Londres. La millor formació d'Asfalto va ser la integrada per Lele Laina, José Luis Jiménez, Julio Castejón i Enrique Cajide, però pel grup van passar bons músics, com el recordat bateria Teddy Barrios que ja va morir, Jorge García Banegas, Miguel Oñate, Richie i tants d'altres.

Halley (Asfalto)

Te acercarás
con tu pelo largo y dócil,
al viento estelar
por las calles infinitas.

Oh, Halley
navegando por el cosmos,
Halley,
llegarás tarde a tu cita
eterna, con el sol.

No te culparé
de los males de la tierra,
pero aclárame
el misterio de mi origen.

Ya no te volveré a ver.

Oh, Halley,
cuando vuelvas yo también
formaré parte de ti,
juntos
hacia el sol.


Acabarem per avui Troba – Dors, però abans de baixar la persiana i fotre el camp fins la propera setmana, us deixem amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Som Quimet Curull i Mario Prades, Botiguers de somnis i ara toquem el dos. Xiquetes, xiquets, porteu-se bé.

Quimet Curull i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen