Avui a Troba -
Dors buscarem la
ironia en les cançons, el bon humor
en algunes d'elles, l'amor, el simple amor,
en altres, però els nostres trobadors també ens
parlaran de la fi de les il·lusions, de
posar de nou els peus a terra, de les coses que passen a la
carretera i durant les gires dels artistes. Obrirem amb
el somni de tots aquells
que es troben privats de llibertat, trobar
aquesta mateixa llibertat que han perdut. Buscarem
el nostre camí entre
paraules i músiques plenes de somnis, anhels
i vivències, us
tenim preparada un
menú molt especial i és que nosaltres som Botiguers de Somnis. Per tant i
des de la xarxa d’emissores de la
Federación de Mitjans de Comunicación Locals de Catalunya i
totes aquelles que emeten el programa sortim al aire dien alló de
Aixequem la persiana
Matamala – L’Exprés de mitjanit
Aquesta cançó
obria el CD "Matamala Dos" de 1993, publicat a través del segell
Al.leluia Records, propietat de Reyes
Torio que havái sigut component del grup Dinamita Pa Los Pollos i amb el que ells estaven vinculats però
no em pregunteu com perquè no ho recordo. L'adaptació de la lletra al català la
va realitzar Francesc Ribera
conegut com "Titot"
que va ser cantant del grup Brams i
actualment milita en Mesclat. La
lletra ens parla de pugar al “Exprés de mitjanit”, un sinonim dins del mont
carcelari nord americà del fet de conseguir la llibertat, el que en termens
“talegeros” espanyols seria alló de “dornar-te la bola”. En el primer CD de Matamala col·laborava la seva germana,
l'actriu Arianna Gil, encara que
en aquest no estem segurs. Van començar sent una banda estandard del mod
espanyol, els Brighton 64 que
van triomfar amb "La casa de la
Bomba", passant més tard a ser Brigatones i ja en els 90 Matamala.
Mario va produïr un concert amb Brighton
64, Los Enemigos i Seis Disparos al Moll de Costa de Tarragona, l’any
1988, era el primer que es feia al Moll
de Costa, obrint camí a posteriors esdeveniments. Ja veieu, aquí també Mario
va ser pioner. Per cert, va ser ruïnós. La gent no coneixia el recinte i es van
imaginar que era a l'aire lliure. Transcorria el mes d'octubre i va ser una de
les nits més fredes de l'any, total 182 entrades venudes. També va ajudar i
molt al fracas que a les entradas al moll per la plaça dels Carros i pel pont del
carrer Reial, es va col·locar la Policia Nacional,
escorcollant a la gent que venia al concert a la recerca de drogues. La veritat
és que entre seguretat interna i
policia, hi havia més gent que
públic assistent. Aquell concert va ser ruinos per a tots. Els grups creu
recordar que no van cobrar, Mario tampoc, els de les barres dels bars no van
vendre ni un entrepà… si no falla la memòria, Mario creu recordar que els únics
que van cobrar van ser els de seguretat
ja que l’empresari, un desaprensiu de Vilaplana, va voler que tinguessin cura de les seves esquenes. Matamala es van desfer a principis del
nou segle. Per cert,
Brigton 64 han tornat i a finals del any passat han tret un nou disc.
Jairo – Me encanta esta hora del día
En l'àlbum "Los enamorados"
que es va editar l’any
2009, l'últim
disc publicat per
Jairo, aquest cantautor
argentí cada dia
més proper al rock,
ens va incloure aquest
tema que ara us
hem portat a Troba - Dors.
La lletra de la cançó reflecteix un toc de
nostàlgia i solitud en la imatge d'aquella
noia mirant la
fotografia del seu pare que ja no està amb ella, va morir.
La cançó és una mirada al passat, però sense
perdre el present de vista. Recorda aquell
primer petó, el cinema que avui ja no existeix,
en el seu lloc han posat un establiment d'una
cadena de Supermercats i en aquella vella sala ells dos van veure "El viejo y el mar"... es el
passat que sempre perviu en nosaltres. La veritat és que creiem que tots hauríem de tenir per a nosaltres "aquesta hora del dia". A Espanya vam conèixer a Jairo
quan va arribar l'any 1970
i de la mà de
Luis Aguilé com a productor,
va començar a publicar els seus discos, guanyant un festival
a la Costa
del Sol. Avui se’l recorda aquí sobretot
gràcies a la cançó "Por si tu quieres saber", encara
que a nosaltres d'aquella època sempre ens va
encantar "Memorias de una vieja
canción". Jairo va néixer a la població de Cruz del Eje, a Còrdova, d'Argentina, no hagi confusió,
un 16 de juny de 1949 i el seu veritable nom
és Mario Rubén Marito
González. Ha cantat
als grans cantautors
del seu país, sobretot a Atahualpa Yupanqui
i ha gravat
en francès ja que
a França és molt reconegut i també
en italià. Té una carrera que acollona, amb
més de cinquanta àlbums
publicats.
Fernando Delgadillo – Llamadas anónimas
En "Hoy ten miedo de mí", un
àlbum que el cantautor mexicà Fernando Delgadillo
va publicar l'any
1998 i que a Espanya va distribuir Columna Música,
s'incloïa aquesta cançó, la lletra ens
parla d'un home
que rep una
trucada telefònica, de nit,
anònima. Una
veu femenina i
molt sensual li
diu que tot i no
conèixer-se i no saber ni els noms, ella
el desitja i li
va explicant les coses
que farien si estiguessin junts. Podeu
suposar que el jove es va posant com
una moto i té
les bugies a mil
per hora, però els
telèfons tenen els seus problemes i si escolteu "Trucades anònimes" ho comprovareu. Fernando Delgadillo va néixer a Naucalpan de Juárez l'11
de novembre de 1965 i aquest
cantant mexicà, és el creador del que a Mèxic es diu "Canción Informal" i és que en aquest país no utilitzen el terme cantautor com
nosaltres, ells dins
de l'apartat cantautor inclouen
tots els artistes,
masculins o femenins,
que graven les
seves pròpies composicions,
siguin de l'estil que siguin. Per cert,
la carrera discogràfica de Fernando Delgadillo és
molt àmplia, des
de que va publicar el seu primer disc "Con cierto aire a ti" l'any 1992, de fet i només en directe
té quatre discos publicats, però mai ha treballat
amb multinacionals del disc i no obstant
això és una de les figures més reconegudes al seu país. Tornant a la lletra de la
cançó, horas d'ara ja haureu comprovat com les coses poden canviar en un moment, encara que nosaltres, la veritat, això de les trucades anònimes, sobretot
quan el o la que
es troba a l'altre costat comença a esbufegar com si tingués un atac
d'asma, no
ens semblen agradables
per res.
Jorge Drexler – El pianista del Gueto de Varsovia
El cantautor uruguaià Jorge Drexler va néixer
a Montevideo el 21 de setembre de 1964 i va aconseguir un Oscar per la seva cançó
"A l'altre costat del riu" que formava part de la pel·lícula "Diarios de motocicleta", un film biogràfic basat
en els diaris de viatge
de Ernesto Guevara i Alberto Granado,
dirigida per Walter Salles. Durant el
lliurament dels Oscar va haver problemes ja
que l'organització va considerar que
Jorge Drexler era
poc conegut i
no li van permetre cantar la seva cançó, la
va interpretar Antonio Banderas
acompanyat per Carlos Santana, però Jorge
Drexler, quan li
van lliurar l'estatueta "es
va venjar" i el temps que tenia destinat
per als agraïments, el va fer servir per cantar la seva cançó a
acappella. A més de músic, cantant i
compositor, Jorge Drexler és metge especialitzat
en otorrinolaringologia. Aquest
tema que us hem
portat avui a
Troba - Dors
es trobava en l'àlbum
"Sea", el seu setè disc, publicat
l'any 2001 i la cançó s'inspira
en el film "El
pianista". l'home es diu així mateix que el món es mort i
ell segueix viu,
recordant com era aquell piano que tocava
quan va poder ser "el pianista del gueto de Varsòvia". Ara podria ser el seu net, el seu fill o pot ser ell mateix. Ens diu
que tot són només
dates, passen els
anys i el món no
aprèn res, segueix
sent analfabet. Una cosa que per cert, també va dir Fernando Delgadillo.
Ovidi Montllor – La fera ferotge
Una de las canciones más
rellevants en la carrera del valencià Ovidi Montllor va ser aquesta que ara escoltem junts a Troba – Dors. Va ser una lletra que curiosament va passar la crua i dura censura de l'época i si escolteu amb atenció os donareu compte que l'historia te un trasfons diferent. Aquesta "Fera Ferotge” s'escapa un dia de la seva gabia i crea el pànic entre la gent, però en realitat no vol fer mal ni mengar-se a ningú, sols busca algú amb el què parlar, sobre tot vol veure al alcalde per queixar-se de que la gabia es petita, es a dir, resulta ser una fera no tan ferotge. Es clar que com no la deixen explicar-se i la posan a caldo a les primeres de cambi, per culpa de la po que li tenen, me l'estoban de debó. Conclusió, la pobre Fera “rep” i la tornen a la gabia. És la veu feridora, punyen, dura i al mateix temps plena
d’irònica d'Ovidi Montllor. El cantautor i actor Ovidi Montllor i
Mengual va
néixer el
4 de febrer de
1942. Ovidi Montllor va morir a Barcelona a conseqüència d'un càncer d'esòfag un 10 de març de 1995. Cinc mesos abans, a Alcoi, la seva ciutat natal, se li havia tributat un homenatge per tota una vida lluitant per la llibertat i la democràcia. Ovidi Montllor va militar al PSUC i posteriorment en el Partit
dels Comunistes de Catalunya, fins la seva mort. Va formar part de la Nova
Cançó, encara que creiem que mai va arribar a incorporar-se a Els
Setze Jutges. En la seva àmplia filmografia cal destacar el seu paper a "Furtivos" amb Lola Gaos que va portar cua ja que es
va parlar de que el gos que mata Lola
Gaos a la pel·lícula, el van matar de debó. Ho van desmentir, però ells
sabran el que van fer. A mitjans dels anys 70 Toti Soler va esdevenir el guitarra que l'acompanyava en totes les seves actuacions, encarregant-se també dels arranjaments musicals dels seus discos. Van ser molt anys
treballan junts, més de 25. Al llarg de la seva carrera Ovidi Montllor va interpretar textes de Salvador Espriu, Vicent Andreu i Estellés, Pere Quart i molts escrits per ell mateix. Amb la arrivada de la democràcia es va dedicar molt més a la
seva tasca d’actor que a la de cantant.
Joan Manuel Serrat – Menuda
Tornem al disc "Per al meu
amic" de Joan Manuel Serrat, publicat l'any 1973 i amb
arranjaments i producció
del mestre Antoni Ros Marbà. En aquesta
ocasió us hem
seleccionat el tema "Menuda" en què Serrat ens parla
d'un amor juvenil. Ell l'estima i només desitja que ella pensi
en ell tant com
el jove pensa en la
"Menuda". És una bella cançó
d'amor amb una
lletra delicada que va escriure
el Noi del Poble Sec. Hem de reconèixer que nosaltres opinem que "Per
el meu amic" és un dels millors discos
de Joan Manuel Serrat.
En el fons la cançó és també un crit
de llibertat i és
que com ens
diu el cantautor, "L'ocell engabiat mor". Serrat
sempre
ha estat la nostra debilitat musical i la veritat és que tampoc hem fet res per
posar-hi remei, ja ens està bé així. Fa molts anys que Serrat i Mario es coneixen, va ser arran de la publicació de
"El Sur también existe" amb poemes de Mario Benedetti, quan li va fer una entrevista per Diari de Tarragona. Encara recorda,
anys després, quan i arran de complir els seus cinquanta anys va fer un article
al Diari sobre la seva història
musical i felicitant-lo. Va rebre a casa seva un postalón que li va remetre
Serrat per correu postal, donant-li les gràcies per tot i dient-li que se
sentia ric per tenir bons amics. A la foto
veureu a Mario Prades amb Serrat i la cantant Mara Castel. Per cert, la totalitat de
la discografia de Joan Manuel Serrat
en discos de vinil va ser reeditada en versió CD entre 1990 i el 2007. Joan Manuel Serrat Teresa va néixer a
Barcelona, al Poble-Sec, un 27 de desembre de 1943, va estudiar per a torner a
la Universitat Laboral de Tarragona i amb la seva família estiuejava al Càmping l'Esquirol, entre Salou i Cambrils, la mili la va fer a Castillejos, també a Tarragona.
León Gieco – En el país de la libertad
Un dels principals cantautors argentins de
tots els temps és León Gieco i
encara que a Espanya pràcticament
només el recordem per la cançó "Solo
le pido a Dios" que va versionar Ana
Belén, té una àmplia i brillant carrera
discogràfica a tota
l'Amèrica Llatina, a més de la seva Argentina natal. En aquest
tema ens parla d'un
utòpic país on preval
la llibertat per sobre de tot i al què hem d'anar a
buscar-lo a ell. Ens diu que si el busquem el trobarem en
aquest País de la Llibertat. Aquesta
cançó es trobava
en el seu àlbum "Desenchufado"
que va publicar l'any 1995
i en el que ens fa un viatge
musical per les seves millors cançons, encara
que trobem moltes a faltar com “Canción para Carito”. León Gieco, nascut
a la província de Santa Fe el 20 de novembre de 1951 i de veritable nom Raúl Alberto Antonio Gieco, és un dels
trobadors que han sabut unir l'esperit del cantautor amb l'ànima del Rock
Nacional en un perfecte mestissatge. La seva obra es caracteritza per
les connotacions socials i polítiques de les seves cançons, a favor dels drets
humans, els camperols i pobles nadius, el suport als discapacitats i la
solidaritat amb els marginats. Sent molt jove, a Buenos Aires va conèixer a Litto Nebbia i Gustavo Santaolalla, qui li van donar l'oportunitat de tocar obrint
els seus concerts. León Gieco va
publicar el primer disc l'any 1973. Sempre va afirmar que "Cal entendre la
destinació dels pobles, el perquè de les injustícies" i això va
voler denunciar-ho amb les seves cançons fins que l'any 1976, va editar "El fantasma de Canterville", un àlbum que va patir els rigors de la censura
del autodenominat Procés de
Reorganització Nacional. Li van obligar a canviar la lletra de sis
cançons i eliminar altres tres. No obstant això, el disc va ser un èxit i va
realitzar concerts no només a Argentina, sinó també en altres països de
Sud-Amèrica. A causa de la situació política del seu país León Gieco es va traslladar a Los Angeles
i l'any 1978 va editar "IV LP", amb una de les seves cançons més
famoses "Solo le pido a Dios". Quan va poder tornar a l'Argentina va
donar dos recitals gratuïts, el primer davant 40.000 espectadors al Monument
Nacional a la Bandera,
a Rosario i un altre per a trenta-cinc
mil en Buenos Aires. També va actuar a l'estadi del Boca Juniors, on va donar un recital al costat de Pablo Milanés, Chico Buarque i músics convidats com Mercedes Sosa, Fito Páez,
Nito Mestre, Joan Carles Baglietto i Sixto Palavecino.
Olga Manzano y Manuel Picón – Tu cuerpo
Olga Manzano i Manuel Picón van ser una parella de
cantautors que gairebé sempre van gravar les seves pròpies composicioners, però
sense fer fàstics a bones cançons d'altres, com Luis Barrios. L'argentina Olga
Manzano neix a Angaco, província de San Juan i l'any 1967 forma parella
sentimental i professional amb l'uruguaià Manuel Picón. Des de llavors van traballar junts en recitals i
teatres. L’any 1974 Olga Manzano
i Manuel Picón, aquets trobadors,
arriben a Espanya i se instal.len aquí. "Tu cuerpo", aquesta cançó
que escoltem ara a Troba - Dors,
la van escriure sobre un poema de Pablo
Neruda, va ser el tema més popular del duet a Espanya junt a “Tu risa” i
la veritat és que està plena de força punyent. Es va incloure en el LP
"Los versos del capitán" publicat l’any 1979 per Olga Manzano i Manuel Picón, encara que en algunes biografies diuen que va ser
l’any 1988, suposem que es tracta de la reedició. En aquest disc Olga Manzano i Manuel Picón cantan i músiquen 10 poemes del gran poeta xilè Pablo Neruda. El segell DRO el va
reeditar en versió CD ja a l'any 2006. Per cert, en la seva obra volem
destacar "Fulgor y muerte de Joaquín Murrieta" una mena d’ópera-rock
a ritme de milonga argentina. Manuel
Picón va morir l'any 1994. Olga Manzano realitza Master Class a tota Espanya,
oferint una innovadora tècnica creada per ella,
que permet aprendre
a cantar a aquelles persones que mai
ho han fet. També
ofereix serveis a actors que volen preparar
els seus textos i personatges per pel·lícules
i obres de teatre.
Així mateix ha escrit llibres didàctics.
Asfalto – Rocinante
Al llarg de la història de la música s'han fet
grans cançons que ens parlen de la fi
de la il·lusió, quan
la realitat fa tristament
que posem els
peus a terra. Aquesta es una d’elles. Fa unes setmanes vem parlar de Asfalto i els vem escoltar, ara
sonan de nou a Troba - Dors. Al
costat dels Burning, creiem que
són les millors bandes del rock espanyol dels anys 70. La cançó que us hem
selecionat és un cant a la desilusió, una crida d'atenció dient-nos que de
vegades, els somnis no han de donar pas a la realitat. La cançó ens diu que Don Quixot va abandonar a Rocinante i després de vendre la seva
llança es va comprar un tractor, mentres que Sancho Panza va muntar una botiga de recanvis per al tractor. Es
una bona lletra i una millor cançó que ens portan a Troba - Dors un dels grups histórics del rock espanyol de totes
les époques… Asfalto. Van començar dien-se Tickets fins l’any 1972 i al igual que
Burning, inicialment van gravar
en anglès i van versionar a The Beatles.
Aquí trobem a la formació més original d’Asfalto, els millors músics que van integrar el grup i això que
van passar-hi de molt bons, però aquests són els ideals, la que va ser la
millor formació d’Asfalto: Lele Laina, Julio Castejón, José Luis
Jiménez i Enrique Cajide.
Aquest tema es regrabà amb els mateixos músics que ho van fer la primera vegada
i amb mitjans moderns, per al LP "Asfalto 15 años de música", editat
per conmerorar l’aniversari d’Asfalto l’any 1987 i que va editar el seu propi
segell discogràfic Snif Records, del qual Mario va ser, en aquella època,
delegat per a Catalunya.
Miguel Ríos – El blues del autobús
Aquesta cançó
és un dels temes més importants dins de la carrera musical de Miguel Ríos. Ens parla de la solitut
dels músics, les gires actuàn cada nit a una ciutat diferent sense prácticament
començar noves relacions. És la vida a un autobus i per la carretera, Aquesta
cançó es una de les que millor reflectéis la vida d’un músic, la carretera,
aquelles gires que no s’acabent mai, el dormir i megar cada dia fora de casa…
havia estat composada per Víctor Manuel.
Per cert, Miguel Ríos s’ha
retirat i sembla ser que aquesta vegada va de veres i ho fa per la porta gran i
en olor de multitud. Miguel Ríos va
publicar un disc que va sortir el 30 d'octubre de 2010 i va realitza una gira
perquè s’el recordi bé. La gira va arrencar a Granada, la seva ciutat natal,
però tenía que actuar l’estiu del 2011 a Tarragona i va suspende, sent sustituit
per Dani Martín. És clar que ara
haurà de comprovar si Miguel Ríos es
retira definitivament o com ha fet en moltes ocasions i com deia la sarsuela
"Dice
que se va y vuelve". Per això l’hi diuen el cantant Guadiana. I a una dita de Louis Armstrong: “Els músics no es retiren, paren quan no hi ha més
música en el seu interior” i nosaltres creiem que a Miguel Ríos ancara li queda molt a
dir. Miguel Ríos Campaña va néixer
a Granada el 7 juny 1944 i inicialment el van anomenar Mike Ríos "El rei del
Twist". La seva versió del "Himno de l'alegria" que va
comptar amb la producció i arrengaments de Waldo de los Ríos, va vendre milions de discos a tot el món i el
va col·locar en les llistes del Billboard,
però el seu àlbum més venut a Espanya ha estat "Rock and Ríos", un
doble disc en directe gravat els dies 5 i 6 de març de 1982 a l'antic Pavelló d'Esports del Reial Madrid i
publicat al juny d'aquell mateix any, quan el cantant celebrava els seus vint
anys en el món de la música. Va vendre 450.000
còpies i va propiciar una multitudinària gira per tot el país que va
recalar a Reus. Va ser el primer concert del fill gran de Mario, Guillem que llavor tenía tretze o catorce anys i que ja no està
entre nosaltres. En aquest álbum doble es trobava aquest tema que escoltem ara
a Troba – Dors i amb el que ens
despedirme de vosaltres.
Tanquem per aquesta setmana Troba – Dors, però us deixem amb
companyia, la de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes
aquelles que emeten Troba – Dors. Nosaltres baixem la persiana i us emplaçen a
la propera setmana, fins llavors, sigueu bons i bones.
Quimet Curull
i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen