domingo, 17 de marzo de 2013

Troba - Dors Programa 18-03-2013

A vegades generalitzem i massa, diem “músics” i “músiques” i els posem sota el mateix paraigua, diem “cançó” i pensem només en les llengües familiars, diem pop o rock o cançó d’autor o clàssic, i la veritat que hi ha moltes branques i subfamílies dintre d’aquestes etiquetes d’estil. Però l’art no sempre respon a les etiquetes. En aquest programa de Troba - Dors, posarem etiquetes i explicarem històries per a entendre’ns entre nosaltres, radioients. Però en el fons, pensem que l’art és inefable, i inexplicable. Mes visca les aproximacions, estem aproximant-nos, ho sabem. Ara obrirem Troba - Dors des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, nosaltres som Manolo Rivera i Mario Prades i

Aixequem la persiana

Los Manolos – Amigos para siempre

A la cerimònia de tancament de les Olimpíades que es van realitzar a Barcelona i que van ser un fet històric per la seva qualitat i rendibilitat, vem descobrir aquesta cançó que ja havien interpretat els 3 Tenors en la d'obertura, però ara a càrrec de Los Manolos, un grup d'extrema qualitat tot i el seu to festiu i rumbero. Aquest tema amb el qual obrim Troba - Dors es va incloure en un CD compartit titulat "Rumbas de la Clausura". La cerimònia de cloenda va ser dirigida i produïda per Ovidi Bassat Sport, SA, per al Comitè Olímpic Barcelona 92 i les cançons del CD van ser gravades expressament per a la festa de tancament en els Estudis KS entre els mesos de maig i juny de 1992. El CD va ser publicat pel segell barceloní PDI. Los Manolos es van crear l'any 1989 quan deu amics que formaven part de diversos grups de rock de poca transcendència com Alícia Química decideixen unir-se per interpretar rumba i usant un look molt propi dels anys  setanta. Es van donar a conèixer quan van versionar a ritme de rumbeta el "All My Loving" de The Beatles que va pujar al tercer lloc en les llistes de vendes espanyoles, però també van versionar altres cançons molt populars i que estaven completament allunyades de la rumba com "Strangers in the night" o "El meu avi". El seu primer àlbum va ser "Pasión Condal" que es va gravar l'any 1991, va arribar al número 2 de vendes a Espanya i va ser el tercer disc espanyol més venut durant l’any 1991. A partir de 1994 van començar a haver-canvis en el sí de Los Manolos i van sorgir diverses formacions com The Manolo que va esdevenir solista o Rumba Tarumba. Un dels seus fundadors, Carles Lordan, va morir el 22 de maig de 2011, tenia 47 anys d'edat, a causa de complicacions derivades d'un accident que havia patit el 13 d'abril d'aquest mateix any.

Els Catarres – Tintín

Els Catarres són un tercet integrat per Èric Vergés i Jan Riera Prats que són d'Aiguafreda i Roser Cruells que és de Centelles, tenen nou treball discogràfic des del mes d'abril i igual que l'anterior, es pot descarregar gratuïtament des de la seva pàgina web. La veritat és que amb tota possibilitat, el sistema d'Els Catarres que ja utilitzen també altres grups com els tarragonins Bongo Botrako, és una de les possibilitats del futur musical ja que ells confien i fins ara els ha donat esplèndids resultats, en els seus concerts, en els directes que de fet és del que veritablement ha de viure un grup. Aquesta cançó d'amor que us portem ens parla del gran Amor sense el qual no es pot viure i el nostre protagonista manifesta que sense ell és "Un Tintín sense Milú", és la cara A d'un single amb "La contorsionista" al altra costat. A nosaltres ens fa gràcia la comparació aquella de “Soc una peli porno que no ensenya ni una teta”. Els Catarres son de la comarca del Vallès i com us deiem és gestionen ells mateixos la producció, edició i promoció de la seva música i utilitzant les noves tecnologies, la difonen a través de la seva web i les diferents xarxes socials. Una cosa que cada vegada està més en ús i que preocupa i molt a les discogràfiques i emissores de ràdio-fórmula, ja que no veuen ni un duro de tot això i a més a més, els ingressos que el grup pugui obtenir són els reals, no les xifres que faciliten les cases de discos en les seves liquidacions, gairebé sempre manipulades al seu gust. És una cosa que dia a dia, està representant el veritable futur de la música ja que els grups d'aquesta manera guanyen els diners actuant i convocant públic, no entrant en llistes d'èxits que es nodreixen del pagament realitzat perquè les cançons sonin i després els discos no es venguin o no vagi ni Déu als concerts. Us recomenem la web d’Els Catarres perquè pugueu descarregar-vos el disc i el gaudiu perquè són un tercet amb futur dins i fora del panorama català. També comprovareu a la seva web el llistat de concerts que van donar per tancats el passat mes de novembre i alucinareu ja que això demostra el que us deiem abans sobre l'acceptació que tenen per part del públic. Val a dir que el àlbum de Els Catarres supossem que també es pot comprar a les botigues ja que el va editar la discográfica barcelonina DiscMedi.

Manu Chao – Me gustas tú

Aquest tema ens el van demanar mitjançant un correu ja fa molt de temps i aquí el teniu, sonant a Troba - Dors. De fet no ens indicaven el títol, però quan comentava aquesta amiga que la cançó de Manu Chao estava inclosa en la banda sonora d'una pel·lícula de Robert Rodriguez, segur que es tracta d'aquesta que va formar part de la banda sonora de "Once upon a Time in Mexico" en la què van intervindre Antonio Banderas, Johnny Deep i Salma Hayek. Manu Chao es diu en realitat Jose Manuel Arturo Tomás Chao i encara que és d'origen gallec, va néixer a París el 21 de juny de 1961 i es va donar a conèixa quan formava part del grup francès Mano Negra. Per cert que també s'ha fet dir professionalment Oscar Tramore. Aquest tema es trobava originalment en el seu segon àlbum en solitari titulat "Próxima Estación: Esperanza" del 2000 i que es va editar als Estats Units el 5 de Juny de 2001. Per cert que aquest disc va rebre una demanda per part de l'empresa que gestiona el metro de Madrid ja que Manu Chao va utilitzar sense permís una gravació de la megafonia del ferrocarril suburbà anunciant aquesta estació. La veritat és que a mi Manu Chao em cau malament des del 11/S. Ell havia d'actuar aquest dia a Palma de Mallorca i a causa del atemptat contra les torres bessones es van suspendre en gairebé tot el món els concerts programats i el seu també. Manu Chao va exigir cobrar igual ja que a ell va manifestar que ni li anava ni venia el que havia succeït a Nova York, demostrant un incivisme total i que amb tots els seus aires de antiglobalització i tota la resta de perafernalia que es munta, no és res més que un pesseter sense respecte per les víctimes. Val a dir que no es tractava realment d'una suspensió, era un ajornament a una altra data com a símbol de dolor per tots els que havien mort i li pagaven les despeses patides.

Frank Mercader – Un sacrificio más

Us vem parlar de Frank Mercader quan vam escoltar fa uns programa a Tino del Pozo, doncs ara ha arribat el moment d'escoltar a aquest gran músic català, precisament amb una cançó composada per Tino del Pozo i que Frank Mercader va incloure en el seu àlbum "Country Bogart, aun queda lo mejor ", editat pel segell barceloní Horus l'any 1995. aquest tema ens parla de com de dur representa per a un músic aconseguir que el seu treball sigui valorat i aconsegueixi ser plasmat en un disc, és una bona lletra que ens parla sobretot, de sacrificis, molts sacrificis intentant arribar. Frank Mercader és tot un veterà, va ser guitarrista en grups mítics com Los Gatos Negros, Los Salvajes, va militar al grup de Tony Ronald i va ser component i líder de la banda d'El Terrat, el programa  d'Andreu Buenafuente, per cert que Mario col·laborava un dia a la setmana a "El Terrat" quan el programa es feia des de Reus, estava encarregat de parlar sobre les  actuacions que es realitzaven en la zona i presentava un tema setmanal, sempre allunyat de les llistes dels 40, és clar. Aquest CD del qual hem extret la cançó que anem a escoltar ara a Troba - Dors es va gravar en els estudis de Santi Picó i es va remasteriizar en els Auha de Mauricio Tonelli. Country Bogart eren Frank Mercader que es va encarregar de les guitarres i la veu, mentre que Jordi Portaz va tocar el baix, David Simó la bateria i Xavier Ibáñez als teclats, van col·laborar Monica Green, Laura Simó, Santi Picó, Paul Kazan i van comptar amb el suport de l'amic Fede Sardà que els va brindar la sala Luz de Gas per gravar uns temes en directe, entre ells la versió del "Everybody's talking" de Nilson, encara que creiem recordar que hi havia un parell més de versions també en directe.
L'Amic Fede Sarda a la sala Luz de Gas que
 dirigeix (Foto: Mario  Prades),  a sota Frank
 Mercadé (a la dreta) amb Santi Picó
Police – Every breath you take

"Cada vegada que respiris" és una cançó escrita per Sting que el grup Police va incloure en el seu LP "Synchronicity", publicat al maig de 1983 i avui en dia és tot un tema de referència quan parlem dels britànics Police. Va guanyar un Grammy com "Millor Cançó de l'Any", ja al 1984. La lletra parla d'un amor no correspost i Sting la va compondre arran dels problemes sorgits en el seu matrimoni amb Frances Tomelty, de la qual en aquells moments es trobava en procés de divorci. De fet i referint-se a aquest tema, el cantant i baixista britànic va manifestar una vegada "Crec que és una cançó molt, molt lletja i sinistra i que la gent l'ha confós amb una dolça cançó d'amor". De fet la gravació de la cançó va ser tot un poema i va estar carregat de problemes ja que les tensions  personals entre els membres de la banda que van desembocar en la seva dissolució, especialment entre Sting i Stewart Copeland, van estar molt presents. El productor Hugh Padgham va afirmar que durant les sessions de gravació Sting i Copeland s'ha agredien verbal i físicament en l'estudi. Aquestes tensions van fer que gairebé haguessin de suspendre la gravació, fins que en una reunió entre la banda i el seu mànager, Miles Copeland, van arribar a un acord per continuar. Andy Summers va gravar la guitarra en una sola presa i sense que els seus companys estiguessin presents, a instàncies del propi Sting. L'actor, cantant i baixista es diu en realitat Gordon Matthew Thomas Sumner i va néixer el 2 d'octubre de 1951. L’any 1985 Sting es va llançar ja en solitari havent venut més de 100 milions de discos i aconseguit 16 Grammys.

Carlos Rodríguez – El marciano Marcelino

L'any 1997 el segell PDI va publicar un CD del cantautor Carlos Rodríguez titulat "Échale sal" del que us hem extret aquesta divertida cançó que ara compartirem amb vosaltres a Troba - Dors i en la qual un marcià es perd per una ciutat qualsevol de la nostra geografia. Deixa la seva nau espacial averiada en un carrer, en doble fila i un guàrdia municipal amb molt mala llet decideix multar-lo després de demanar-li tots els documents del vehicle i en adonar-se que no té ni la itv ni l'impost de circulació i davant la "xuleria" del nostre marcià que es diu Marcelino, el zel del policia fa que el detingui i se'l endugui a comissaria. Vaga un problema! La veritat és que poc podem dir-vos d'aquest cantautor llevat que el CD està molt i bones cançons, es va gravar a l'abril de 1977 en els estudis Barcelona So amb Jordi Vidal com a tècnic de so sota la direcció de Montserrat Ros. Les guitarres van estar a càrrec del propi Carlos Rodríguez i Diego Rey i va comptar amb Joan Barcons al oboè i Mari Carmen Ros, Montserrat Ros i Eduardo Doncos als cors. Carlos Rodríguez pertanyia a un col·lectiu barceloní de cantautors anomenat  Taller La Revuelta del qual formaven part Diego Rey, Gabriel Maugeri i el xilè Nelson Poblete que va ser el creador del col·lectiu amb el qual de vegades van col·laborar Joaquín Sabina, José Antonio Labordeta i Daniel Viglietti, Als membres del Taller La Revueta els podíem veure actuant en algunes ocasions al Llantiol de Barcelona que creiem recordar era propietat de l'humorista Eugenio. Carlos Rodríguez es movia molt per Màlaga d’on creiem que era oriünd i residia, encara que no estem segurs. Carlos Rodríguez va publicar el gener del 2000 un CD titulat “El Granjero”
Carlos Rodríguez, cartells de actuacions, a sota una foto d'ell

Carlos Berlarga y Vainica Doble – La funcionaria

Carlos Berlanga va compondre aquesta cançó que ara ens interpreta al costat del duet Vainica Doble i en la qual ens explica les desventures d'una noia que treu les seves oposicions a funcionària, encara que a ella això del treball rutinari no és que precisament li agradi massa i arriba al convenciment que hagués estat millor que hagués estudiat “Corte y Confección”. La cançó us la extrems de l'àlbum "Indicios" en què col·laboraven Vainica Doble. Cantant, músic, dissenyador, pintor i compositor Carlos Berlanga va ser una de les figures més importants de la movida madrilenya. Va formar part de Kaka de Luxe, Alaska y Los Pegamoides i després Alaska y Dinarama que va ser la seva etapa més brillant, arribant a vendre més de quatre milions de discos. L'any 1989 i despres de tindre enfrentaments amb la resta del grup, Carlos Berlanga va deixà a Alaska y Dinarama i es va llançar en solitari, encara que mai va arribar al nivell de la banda. L’any 1990 edita el seu primer disc en solitari, es deia “El ángel exterminador”, va ser produït per Luis Carlos Esteban i el va publicar Hispavox. L'any 1994 surt el seu segon àlbum "Indicios", ja amb el segell Compadres. En ell es trobava aquest tema en el qual col·laborava les Vainica Doble i que us hem seleccionat per escoltar a Troba - Dors, va ser produït per Juan Manuel Sueiro. Un altre dels temes destacables d'aquest disc és "Aguas de Março", un clàssic d'Antonio Carlos Jobim, on intervé Ana Belén. La portada de "Indicios" és un homenatge a la del disc "Wave" del cantant, pianista i compositor brasileiro. Aquest disc de Carlos Berlanga va ser reeditat l’any 2003. Encara Carlos Berlanga va arribar a gravar dos àlbums més, fins que el va sorprendre la mort, el 5 de juny de 2002 a conseqüència d'una llarga malaltia hepàtica. Carlos Berlanga era fill del director de cinema Luis García Berlanga. De Vainica Doble parlarem un altre dia i escoltarem a Carmen Santonja que va morir el 23 de juliol del 2000 i Gloria Van Aerssen. Un duet femení que va debutar l’any 1969 en una pel·lícula de Marisol i que van ser personatges claus al Madrid musical i cultural dels setanta.

Soledad Bravo – Doña Soledad

“Doña Soledad” era una composició del cantautor uruguaià Alfredo Zitarrosa, una de les figures musicals de l'Amèrica Llatina i al qual hem escoltat a Troba - Dors fa ja algunes setmanes, però nosaltres us l'hem portat avui en la gran versió que realitza la també cantautora Soledad Bravo que la va incloure tancant el seu àlbum "Homenage a Alfredo Zitarrosa" al que va comptar amb la col·laboració del guitarrista Dioni Veláquez que des de fa anys forma part de Los 3 Sudamericanos i també l'Orquesta Sinfònica de Venezuela. El CD es va publicar el 11 de febrer de 2003, però s'havia gravat el 2002. La cantautora veneçolana Soledad Bravo, a qui es coneix com "La Negra", si va néixer a Logroño, Espanya, el 13 de novembre de 1943, és una de les principals representants de l'anomenada Nova Cançó Llatinoamericana al costat de Mercedes Sosa. Després de la caiguda de la dictadura franquista Soledad Bravo va tornar a Espanya i va musicar textos de Rafael Alberti si bé després va tornar. En la seva música barreja diversos estils des del folk al bolero pasant per la música safardí i està considerada una de les cantants més versàtils de l'Amèrica llatina. Ha gravat més de 30 discos


Doña Soledad (Alfredo Zitarrosa)

Mire, Doña Soledad, póngase un poco a pensar
Doña Soledad, cuántas personas habrá, que la conozcan de verdad.
yo la vi en el almacén, peleando por un vintén
Doña Soledad, y otros dicen, haga el bien, hágalo sin mirar a quién

Cuántos vintenes tendrá sin la generosidad, Doña Soledad
con los que pueda comprar, el pan y el vino nada más
la carne y la sangre son, de propiedad del patrón
Doña Soledad, cuando Cristo dijo "no", usted sabe bien lo que pasó

Mire Doña Soledad, yo le converso de más
Doña Soledad y usted para conversar hubiera querido estudiar
cierto que quiso querer, pero no pudo poder
Doña Soledad, porque antes de ser mujer ya tuvo que ir a trabajar

Mire Doña Soledad, póngase un poco a pensar
Doña Soledad qué es lo que quieren decir con eso de la libertad
usted se puede morir, eso es cuestión de salud
pero no quiera saber, lo que le cuesta un ataúd

Doña Soledad, hay que trabajar, pero hay que pensar
no se vaya a morir, la van a enterrar, Doña Soledad,
hay que trabajar, pero hay que pensar, Doña Soledad.



Teresa Parodi – Canción para Carito

Una altra gran cantautora argentina és Teresa Parodi a la qual escoltarem ara versionant un dels millors temes de León Gieco que la va compondre al costat d'Antonio Tarragona Ros, el pare del qual va ser denominat "El Rei del Chamamé", un estil musical típic del folklore argentí. Aquest tema es trobava en un disc compartit amb altres artistes en el què versionaven cançons del cantautor León Gieco i que es va titular "Gieco querido! Cantando al León 2" que es va publicar l'any 2008 i en el qual van incloure temes Luis Alberto Spinetta, Ismael Serrano, Víctor Heredia, Iván Noble, Andrés Calamaro, Fabiana Cantilo i uns quants més. Teresa Parodi va néixer el 30 de desembre de 1947 a Corrientes i en el seu haver el Premi Konex de Platí al millor autor i compositor de la dècada que va obtenir l'any 1999, el Premi Nacional de les Arts i el Camín de Oro per la seva trajectòria professional. Ha visitat amb les seves cançons en diverses ocasions Europa, havent actuat a Madrid, París i Brussel·les, també ha fet gires per Estats Units i per tota Amèrica del Sud, fins i tot ha actuat a Israel i Cuba. Ha compartit escenari en diverses gires amb Antonio Tarragona Ros, Mercedes Sosa, Pablo Milanés, Sara González, Víctor Heredia, León Gieco, Julia Zenko i Alejandro Lerner, entre molts altres.

Luciano Pavarotti - Caruso

A la banda sonora de la sèrie de televisió "Mama Lucía" que va compondre Lucio Dalla, un gran cantant i compositor que va morir l'any passat, trobàvem aquesta cançó que ens porta un dels principals noms de la lírica, el tenor Luciano Pavarotti que l'interpretava a la banda sonora original i amb la que nosaltres tancarem Troba – Dors per avui. D'aquesta cançó s'han realitzat unes quantes versions, una d'elles a càrrec de la cantant francesa Mirielle Mathieu ja l'hem escoltat aquí a Troba - Dors. La sèrie que es va basar en un llibre de l'escriptor Mario Puzo, estava protagonitzada per Sophia Loren. Edward James Olmos i John Turturro, va estar dirigida per Stuart Cooper. Luciano Pavarotti (12 d'octubre de 1935 - 6 de setembre de 2007) va ser un Els 3 Tenors dels que parlaven al començamen del programa quan hem escoltat a Los Manolos, va néixer i va morir a Mòdena. Curiosament es diu que Luciano Pavarotti no sabia llegir partitures, però ningú s'adonava ja que posseïa una extraordinària memòria i agafava una partitura i escrivia les notes necessàries per poder seguir perfectament les obres i ningú ho percebia. De tots és coneguda la seva filantropia i el tenor va organitzar col·lectes i va crear una Fundació, va reunir diners per a refugiats i per a la Cruz Roja i va ser premiat en diverses ocasions per la seva obra altruista. Era mestre i durant un temps, quan començava, exercia la funció docent. Va debutar el 29 d'abril de 1961, com Rodolfo a "La Bohème" de Puccini, al teatre d'òpera de Reggio Emilia. Us explicarem una curiositat sobre la música del seu funeral (a la foto). L'entrada de la missa va estar acompanyada per la soprano búlgara Raina Kabaivanska que va cantar el "Ave Maria" i el "New York" del "Otello" de Verdi. Durant l'ofertori, el flautista Andrea Griminelli va tocar el tema del "Orfeo i Eurídice", de Gluck. La comunió va ser acompanyada per la veu d'Andrea Bocelli, que va interpretar el "Ave verum corpus" de Mozart. El tenor Luciano Pavarotti va ser sepultat en el cementiri Montale Rangote prop de casa seva, a les afores de la ciutat de Mòdena, on també estan enterrats els seus pares i el seu fill Ricardo, que va morir poc després de néixer, l'any 2003.
Tancarem Troba – Dors per aquesta setmana, però ens retrovarem un altre vegada. Ara us deixem amb companyia de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles en las que escoltes Troba – Dors. Baixem la persiana i toquem el dos. Apa.

Manolo Rivera i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen

Enllaç per decarregar-se el programa