domingo, 5 de mayo de 2013

Troba - Dors Programa 06-05-2013

Als nostres cantautors els preocupa el seu entorn, el medi ambient, miren al seu voltant i volen transmetre'ns això que contemplen, un món deteriorat i una societat que es perd darrere del daurat metall, sense adonar-se que es va destruint a si mateixa. Viatjarem per camins d'aigua, de terra, de solituds i tocs de fina encara que molt negra ironia. A Troba - Dors avui tindrem cantautors, trobadors de vella i nova escola, mars de paraules, sendes que recorren desolats erms oferint la llum de les paraules. Des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, avui sortim al aire des de l’Argentina amb una balada del Cuarteto Cedrón plena de negra ironia, el mon vist des del prisma d’un penjat per amor, però un penjat amb corda al coll que mentres veu el seu entorn “se balancea”. Som Quimet Curull i Mario Prades, som Botiguers de somnis, i ara

Aixequem la persiana

Cuarteto  Cedrón – Balada del ahorcado por amor

Començarem el programa d'avui des de l'Argentina i escoltant el Cuarteto Cedrón amb aquesta cançó que extraiem del disc "De Argentina el Cuarteto Cedrón", publicat l'any 1976, amb aquest tema a cavall del tango i la milonga, ple de negra ironia en el seu text, en el que un penjat "es balanceja" mirant el món al seu voltant i filosofant sobre allò que està veient. El Cuarteto Cedrón es va crear a Buenos Aires l'any 1964 i són també molt populars a França, on es van autoexiliar en l'època de la dictadura argentina i van residir a París de 1974 a 2004. Inicialment i fins al 1974 van ser Juan Cedrón (compositor, guitarra i cantant), César Stroscio (bandoneó), Miguel Praino (violó) i Jorge Sarraute (contrabaix) que quan es van traslladar a França va ser substituït per Carlos Carlsen. En diverses ocasions van col·laborar amb Paco Ibáñez en enregistraments en directe realitzades a França. En la seva àmplia obra discogràfica, el Cuarteto Cedrón ha musicat textos de Raúl González Tuñón, Julio Huasi, Juan Gelman, Francisco Urondo, César Vallejo, Bertolt Brecht, Dylan Thomas, Julio Cortázar, Homero Manzi, Acho Manzi, Luis Alposta, Pedro Atienza, Miguel Angel Bustos i un grapat més de gent.

Peteco Carabajal y Jacinto Piedra – Dónde quedó el cielo

Aquesta és una bona pregunta que ens fan Peteco Carabajal i Jacinto Piedra a ritme de milonga amb tocs de chacarera, en el que es plantegen com han canviat les coses, els temps són uns altres i pateix la terra. Reivindican que el món només pertany als nens i per ells l’hem de cuidar. Ens expliquen que la mesquinesa de l'home ha desintegrat la innocència. Peteco Carabajal y Jacinto Piedra, aquest duet argentí, pràcticament desconegut al nostre país, està integrat pels cantautors Ricardo Manuel Gómez Orona conegut artísticament com Jacinto Piedra, nascut a la ciutat de Santiago del Estero el 25 de setembre de 1955 i que va morir un 25 octubre 1991 a San Carlos, amb el seu company Peteco Carabajal, de veritable nom Carlos Óscar Carabajal Correa, nascut el 25 de maig de 1956 a La Banda, província de Santiago del Estero. Amb bones carreres cada un d'ells pel seu compte, junts van gravar un sol àlbum que es va publicar l'any 1988 amb el títol "Santiagueños Transmisión Huaucke", del qual us hem extret aquest tema que escoltem ara a Troba – Dors.

Piero – Mi viejo

Us vam prometre ja fa alguns programes que a Troba - Dors escoltaríem "Mi Viejo", aquesta extraordinària cançó que va significar el debut discogràfic de Piero i ja que estem a l'Argentina, ara ha arribat el moment d'escoltar-la i cumplí amb les promeses fetes. Aquest tema del cantant i compositor Piero vulem dedicar-lo a les nenes argentines que ens escolten des de Barcelona i ens van fer arrivar un correo electrónic, però també a totes les oidoras i oidors que sintonitzen el programa arreu de Catalunya i Balears. Es tracta de Piero de Benedictis, un cantautor que es cataloga a si mateix com "Trovador". Piero va cantar per primera vegada en públic el 6 de gener de l’any 1964 en el programa de la ràdio argentina "Remates Musicales". Conegut artísticament sols com Piero, va néixer a Itàlia, el 19 d'abril de 1945, però de nen el van portar cap a l’Argentina i es va quedar. Aquesta cançó de Piero dedicada al seu pare té una lletra entendridora i que a nosaltres, digueu-nos que som uns sensiblers, sempre ens emociona i la veritat és que posa la pell de gallina, ja que a Mario li fa pensar en el seu propi pare a qui va perdre quan sols tenia 21 anys. La lletra, acollonant, la veritat, és una col·laboració de Piero i el poeta José Tcherkaski.

Roberto Carlos – El Progreso

Amb lletra i música de Roberto Carlos, aquest és un dels seus temes més reivindicatius, en contra del progrés mordaç, incontrolat i asolador que va arrasant-ho tot al seu pas. Per cert que a través de la xarxa hem llegit comentaris semblants a aquest, fins i tot un amb l'afegitó "al qual el cec capitalisme ens ha portat" en al·lusió a les presuntes idees pro comunistes de Roberto Carlos. Si algú, deixant-se guiar per les seves pròpies idees afirma una cosa així no coneix en absolut la carrera de Roberto Carlos, un home que les seves cançons entre altres països, estan prohibides pel dictatorial règim cubà, precisament perquè Roberto Carlos és un declarat anticomunista. Amb això es demostra allò que es poden tenir les idees que un vol posseir, siguin de dretes o d'esquerres, però això no impedeix que es preocupi pel món i pel seu entorn, l'ecologia i la preservació del medi ambient no són patrimoni de la esquerra ni de la dreta, ni de lluny. Aquesta cançó es va publicar en single l’any1977 amb “Tu en mi vida” a la cara B. Roberto Carlos Braga va néixer a Cachoeira de Itapemirim, 19 d'abril de 1941. Va començar sent un cantant de rock and roll en la línia d'Elvis, però un accident de cotxe que creiem li va costar una cama, va canviar el rumb de les seves cançons portant-lo a una línia molt més melòdica. Té 120 milions de discos venuts a tot el món, rècord per a un cantant llatinoamericà i ha guanyat un Grammy l’any 1994, gràcies a la cançó "Si el amor se va". Com us deiem les seves cançons estan prohibides a Cuba, la causa és que en la dècada dels 70 i durant una actuació al Festival Internacional de la Cançó de Viña del Mar, a Xile, va dedicar una cançó a Lucía Hiriarte de Pinochet, esposa d'Augusto Pinochet Ugarte, llavors dictador xilè, i va loar la tasca del Mister Pinochet. A més a més, val afegir que Roberto Carlos sempre s'ha mostrat contrari a la ideologia comunista i ho ha manifestat públicament en moltes ocasions. Ja us ho haviem dit també. 

Rosa León y Massiel – Volver a los 17

Des del disc en directe "Amigas mías" que Rosa León va gravar al Teatre Alcala Palace de Madrid, el 6 de maig de 1986 i que es va publicar el mateix any en format doble vinil publicat per el segell Fonomusic, us hem seleccionat aquesta versió de la cançó de la cantautora Violeta Parra i que també había versionat Mercedes Sosa. Una lletra molt bona que ens parla del passat. Escolteu-la. El títol de l'àlbum “Amigas mías” és clar i concís ja que al costat de Rosa León trobem a Massiel, María Dolores Pradera, Mari Carmen (a la qual veureu amb Mario a la foto del blog) i Doña Rogelia, Núria Espert, Marina Rosell, Cristina Almeida, Ana Diosadado, Pilar Trenas, Maruja Torres, María Asquerino, Rosa María Mateo, Ángeles Caso, Merche González, Ana García Rivas i Lolo Rico, totes dones, clar que darrera estaven uns quants músics masculins, a més de Los Gemelos. Els arranjaments els va realitzar el gran teclista Jesús Gluck, un gran músic a qui vam conèixer popularment quan es va incorporar a Los Bravos substituint Manolo després del seu suïcidi. Per cert, la curiositat del doble disc és que el tema "Volver a los 17" que estem escoltan ara no correspon a la gravació realitzada en directe. Massiel (a la foto amb Mario Prades) va posar la seva veu un parell de dies després a l'estudi i tot es un montatge. Les causes semble ser que no estan massa clares. Rosa León va néixer a Madrid el 4 de setembre de 1951 i també s'ha dedicat a la política, creiem que va militar al Partit Socialista. Parlan de l’autora de la cançó, la gran cantant i poeta xilena Violeta del Carmen Parra Sandoval, va néixer a San Fabián de Alico, si be algunes fonts diuen que va ser a San Carlos el 4 d’octubre de 1917, de fet a aquesta ciutat hi ha una casa al carrer El Roble nº 531 i 535 que avui es un momument a la memoria d’aquesta gran cantautora que es va dir Violeta Parra. Es va suicidar a Santiago de Chile un 5 de febrer de 1967.

Ana Belén, Miguel Ríos, Joan Manuel Serrat y Víctor Manuel – Fiesta

Ara us hem seleccionat un altre tema de l'àlbum “El gusto es nuestro” i és una composició de Joan Manuel Serrat que va gravar originalment a Mèxic, quan es trobava exiliat. Quan finalment el Noi va poder tornar a Espanya es va trobar que la cançó no agradava als censors i va haver de canviar-li una part substancial de la lletra. En aquesta versió que ens fan Ana Belén, Miguel Ríos, el mateix Joan Manuel Serrat i Víctor Manuel mantenen la lletra original, tal com la va concebre i va gravar Serrat al país dels mariachis. Mario va rebre la versió "bona" ja que l'EP, amb funda de plàstic transparent, l'hi va manar la seva novieta Magnòlia. Aquell disc, completament original, li va ser robat per un "amic" de la colla del carrer Bassegoda, a qui li dèiem Bugalu per vendre'l a un altre "amic". Hi va haver problemes al final ja que Mario es va assabentar de tot i per descomptat, va voler recuperar-ho. La lletra ens parla d'una revetlla a un poble, amb les forces vives de la població divertint-se sense convencionalismes iJuntos los encuentra el sol a la sombra de un farol, magreando a una muchachai en aquest "junts", també hi havia el mossèn. Els quatre artistes, junts i durant els mesos d'agost i setembre de 1996, Ana Belén, Joan Manuel Serrat, Miguel Ríos i Víctor Manuel van realitzar una gira memorable de 28 concerts, una de les primeres reunions de monstres de la música a Espanya, ells van crear un supergrup i el públic els va donar la raó. Serrat li deia un dia a Mario que aquest tipus de gires / reunions són molt enriquidores. El resultat es va plasmar en un CD que es va publicar al novembre amb 21 temes gravats durant la gira. Mario va cobrir el que van realitzar a la plaça de toros de Tarragona que va ser produït per Plastic, l'empresa que  coordinava el seu amic Iñaki Martín i vam estar conversant una bona estona abans del concert, però no va poder veurel sencer, va haver de marxar després una mitja hora de bona música, a la redacció del Diari de Tarragona per escriure l'article abans del tancament i que la crònica pogués sortir l'endemà, era un dels greus inconvenients d'aquest treball, però... que hi farem. A la macrobanda que portaban trobàvem al trompetista Matthew Simon, Andreas Prittwitz (saxo, clarinet i flauta), Tito Duarte (percussió, Antonio Calero (bateria), Jaume Asúa (guitarres) i un munt més de bons professionals.

Raimon - Al País Basca

El gran cantautor Raimon sempre ha estat molt reivindicatiu en les seves lletres, dures i incisives i en aquesta versió de "El Pais Basc" en la qual ens parla d'Euskadi, en aquelles èpoques País Vasco i que es va gravar en directe molts anys després de la original i amb la censura ja abolida. Raimon comença precisament explicant els problemes que tenia quan cantava aquesta cançó. De fet el juny de 1976 Raimon no va poder actuar a la localitat basca de Vergara per que li va ser negat el permís governatiu, també van ser prohibits els recitals que havia de celebrar a Vitòria el dia 12, en Ormeitegui, el 15, en Hernani, el 19 i en Deusto, el 24. Aquest tema es va incloure en el recital que va realitzar a Madrid i que va aparèixer en un àlbum titulat "Inici de càntic en el temple", però s'havia editat  inicialment en un single publicat l'any 1968 amb "D'un temps d'un país" en la cara B i un any abans en un EP amb tres temes diferents. Raimon, de veritable nom Ramon Pelegero Sanchís, va néixer a Xàtiva el 2 de desembre de 1940, en "el carrer Blanc", un lloc que nomena en alguna de les seves cançons. Però el que pocs saben és que inicialment va formar part del grup Los Milos, amb Bruno Lomas, Salvador Blesa i Vicente Castelló, però a ell això del rock and roll no acabava d'omplir-lo, ell era més reivindicatiu i per això va començar en solitari. Mai va voler formar part d'Els Setze Jutges, tot i que va actuar habitualment amb ells, opinava que estaven al servei de la burgesia catalana. La foto (feta per Mario Prades) correspont a la seva actuació al 1er Festival de la Cançó Catalana de Tarragona que va ser produït per Mario i es va celebrar al Camp de Mart.

Tomeu Penya – Unes cançons

Aquest tema us el hem extret de l'àlbum "Paraules que s'endú es vent" que l'amic Tomeu Penya va publicar l’any 2007 comptan amb la col·laboració de Paco de Lucía. És una preciosa cançó que tal com ell diu li posa la pell de "Galina" i que aquestas cançons de les que ens parla, son la solució per molts dels problemes. A Tomeu el va conèixer Mario quan ell era soci de l'empresa Èxit Produccions Artístiques, al despatx que teníem al carrer Llovera de Reus. Actuava al Parc de Sant Jordi aquella nit, li va fer una entrevista per al Diari de Tarragona i li va comentar que la cançó seva que a ell més l'agradava de las que havia tret fins llavors, era "Plou" i aquella nit se la va dedicar en el concert. Des de aquell dia Tomeu Penya i Mario han mantingut una bona amistat, encara que fa anys que no ens veuen, però es un dels amics de Troba - Dors al facebook de Montse Aliaga. Ell ha estat en moltes ocasions a casa de Mario i l'ha convidat moltes més a passar un cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara que mai ha estat possible anar-hi. L’any 2010 va treure un nou disc titulat “30 anys després”, gravat en directe i molt íntim, amb unes quantes de les seves bones cançons. Os el recomanem des de Troba - Dors.

La Trampa – Volver a casa

Tancarem el programa escoltant a La Trampa. Aquest tercet en la línia de grups com La Guardia o 091, van tenir el seu moment de glòria gràcies sobretot a aquest tema que donava títol al seu segon treball i que va arribar a vendre gairebé cent mil còpies. Una bella cançó que sona a Troba - Dors, a la sintonia de la xarxa de emissores de Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i aquelles que emeten el programa. La lletra ens parla de solitut, anyorança de la persona estimada quan per motius profesionals tens que sortir llunny de la teva llar, però el nostre protagonista finalment i amb tren, torna a casa. La Trampa eren Pablo Perea, Santos Luna i Jesús Martín i la producció d'aquest disc va estar a càrrec de Steve Taylor que col·labora en els teclats, es va gravar als estudis STP-Madrid. També hi col·laboren Enrique Ariza a la guitarra acústica i Vicky Larraz (ex-Olé, Olé) als cors. Va ser publicat per Zafiro l’any 1990. La Trampa encara va editar un parell de discos mes i es van desfer. Pablo Perea, el líder de la banda va néixer l'1 de maig de 1968. Va començar en un grup de heavy anomenat Criba. L'any 1988 es posa en marxa La Trampa que es va desfer quan una discogràfica va instar a Pablo Perea a començar en solitari, cosa que va succeir l'any 1996. Ell també ha compost per a gent com La Guàrdia, Amistades Peligrosas, El Norte, Tennesse, Los Inhumanos, El Pulpo, The Refrescos, Cómplices, Seguridad Social, etc. Fa un parell d'anys Pablo ha tornat a posar en marxa La Trampa, el grup que mai havia d'haver desfet i és que les discogràfiques només lluiten per una cosa i no és el bé de la música, només es barallen per diners, com qualsevol empresa particular, per tant no els hi retraiem, si escau critiquem als artistes que es deixen cegar i cauen en “la Trampa” de la seva pròpia ambició. La Trampa van tornar als escenarios i van gravar un nou disc titulat “Laberinto”.

Acaba per avui Troba – Dors, però us deixem amb bona companyia, la de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten Troba – Dors. Ara baixem la persiana i ens tornarem a trobar la propera setmana, a reveure.

Quimet Curull i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen