domingo, 14 de abril de 2013

Troba - Dors Programa 15-04-2013

A vegades i com deia el poeta podem somiar que estem somiant i tenir un somni que possiblement res tindrà a veure amb aquell de Martin Luther King, però és que els somnis són una cosa íntima que ens guardem en el nostre interior i en poques ocasions compartirem veritablement amb els altres. No obstant això els nostres trobadors comparteixen els seus somnis i il·lusions, els seus anhels i preocupacions amb el món, llançant les seves cançons a l'aire a través de les ones. El cantautor, el poeta, l'escriptor, vol compartir aquests somnis convertits en cançons i paraules amb els altres i nosaltres des Troba - Dors només pretenem donar-los una petita empenteta i per això compartim la seva música amb vosaltres, oïdors i oidoras. Avui començarem el programa des de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emissores que emeten Troba - Dors escoltant a Inma Serrano des de un disc que hauria de servir com a exemple per a moltes companyies discogràfiques que no tenen en compte el públic i les seves magres butxaques, pretenent sols omplir les seves arques. Els importaun pito la difusió de la música, per a ells només és negoci, clar que com diem a Catalunyala pela es la pela”. Ara nosaltres

Aixequem la persiana

Inma Serrano – De sobra lo sabes

L’any 1993 i en ple desenvolupament del CD, el segell DRO va realitzar una campanya promocional del nou format d'àudio amb el primer treball de la cantautora Inma Serrano, un dels M-Clan i un grup del qual ara no recordem el nom, si bé pensem que eren els Def Con Dos, però no estem segurs. Aquests tres CD es van posar a la venda al preu de 1000 pessetes unitat, uns sis euros, enfront de les més de tres mil (18 euros) que costava al mercat un compac disc. La promoció va funcionar i haurien d'haver prestat atenció a ella. Els costos de fabricació d'un compacte són molt més econòmics que els d'un vinil, però sortien molt més cars i avui en dia els preus d'un CD segueixen sent prohibitius. Molt queixar-se de la pirateria, de la qual nosaltres estem en contra, però quan durant un temps Mario va estar negociar amb diverses publicacions l'edició de CD’s promocionals per regalar amb les diverses revistes, amb impostos de SGAE inclosos, els tiratges minims de 1000 còpies no superaven les 300 pessetes unitat (1,8 euros). Com més tiratge més baixa el cost unitari. Senyors, està vulguin tenir beneficis, però Tan abusius? Aquesta cançó amb la qual anem a començar Troba - Dors d'avui es trobava en el primer treball de la cantautora alacantina Inma Serrano amb el seu nom per títol, aquest del que us parlavam anteriorment i que va sortir a la venda a preu econòmic i va resultar un experiment amb bons resultats ja que es va vendre molt i va donar a conèixer a aquesta dona que va residir a València, Barcelona i finalment va establir la seva residència a Madrid. En aquest CD va comptar amb la col·laboració d'Antonio Carmona. La banda que la va acompanyar en l'enregistrament d'aquesta cançó que escoltem ara estava integrada per John Parsons (guitarra), Paco Bastante (baix), Pedro Barceló (bateria), Gino Pavone (percussió), Antonio Sauco (piano i teclats) i Sol Pilas i Araceli als cors. Actualment Inma Serrano, nascuda a Alacant l'any 1968 el seu propi segell discogràfic Cerebro Demente Records. A més de cantant i compositora també ha realitzat tasques de productora i ha treballat amb Lorca, Armando y El Expreso de Bohèmia, Tontxu, etc. i també ha estat jurat d'Operación Triunfo un parell de temporades. La veritat és que ens agradaria saber la seva "veritable" opinió d'un programa com aquest, ella que és autora de les seves pròpies cançons. Per cert, l'any 2008 va publicar un àlbum en llengua catalana titulat "Inma I" que un any més tard va versionar en castellà. En total Inma Serrano ha tret nous àlbums.

Quique González – Tenía que decírtelo

Dins del grup de trobadors més propers al rock que al clàssic cantautor podem destacar a Quique González. El passat 2 de febrer Quique González va publicar un nou treball discogràfic, el seu novè disc, un àlbum titulat "Delantera mítica" i d'aquest nou àlbum us hem extret la cançó que obre el CD "Havia de dir-t'ho", en el qual aquest cantautor urbà ens parla amb les seves metàfores verbals de desesperació, d'estratègies i de cobrir l'expedient i sobretot pretén incidir en el moment sociopolític actual. Aquest nou treball s'ha gravat als Alex The Great Studios de Nashville, a Memphis, comptant amb la producció de Brad Jones, un home que entre altres, creiem recordar que ja va treballar també amb Els Pets i ha tingut les col·laboracions d'Alex Muñoz i Zahara. César Pop i Leiva de Pereza han intervingut en la composició d'alguns dels temes. Enrique González Morales va néixer a Madrid un 17 de octubre de 1973. Curiosament Quique González va començar publicant amb multinacional, per després de passar per DRO editar els últimes produccions amb un segell independent Last Tour Records.

Paco Enlaluna – Si Jesús volviera

Manolo Rivera va convidar a Paco Enlaluna perquè actués en la presentació del llibre "El Comecuentos", un compedi de relats coordinats per Víctor Navarro Remesal realitzats en aquest llibre per un munt d'escriptors amics de Tarragona i els seus voltants que ha editat Silva Editorial. De fet Manolo Rivera ha inclòs en aquest llibre dos relats seus. La presentació de l'acte que es va realitzar al Museu d'Art Modern de Tarragona, presentat per Ana Santos i després de la presentació tots, Mario inclos, es van anar a sopar a l'Orangerie, un restaurant de Tarragona. Mario va tornar a retrobar-se aquella nit amb Paco Enlaluna, feia uns quants anys que no es veien, però es vam adonar que l'amistat seguia igual de fresca. Paco li va passar durant el sopar el seu nou CD "Bufones y Antihéroes" que acaba de publicar, explicant-li que havia de presentar-ho en el marc del Festival Barnasants que coordina l'amic Pere Camps, Els concerts de Paco Enlaluna, els seus directes valen la pena, amb grup o només amb la seva guitarra, usa els recomanem des de Troba - Dors. Aquesta cançó que escoltem ara, del nou CD i que us hem seleccionat, està plena d'ironia i ens explica les dificultats que tindrie avui en dia Jesús si tornés a néixa de nou. És tracte d’una lletra molt interesant i a nosaltres ens crida l’atenció alló de que "A Barcelona no pots trobar cap verge si et dediques a la fusteria", per tan Sant Josep en lloc de dedicar-se a la fusta treballa com encarregat a IKEA i la seva conclusió final “Siempre habrá un tal Judas, sacando tajada de la Historia Sagrada”. Tots els temes inclosos en el nou CD estan composats i arreglats pel mateix cantautor. La veritat és que es tracta d'un treball molt interessant ple de bones cançons que us recomanem des de Troba - Dors. Quan va començar es feia dir Paco Hilaluna, després i fins ara és Paco Enlaluna, si bé ell es diu en realitat Paco Ortega. El nom no fa la cosa, ell es el mateix. I més en el cas d’aquest trobador que ho dona tot en cada actuació. Un home fet a si mateix i amb una gran cultura. És filòleg d’estudis, cosa que se li nota en les paraules i a més és de barri, de Bonavista, se li nota en el sentiment. També és guionista de programes d’humor, entre d’altres a traballat per a José Luis Moreno i aixó se li nota en el “cachondeíllo” i la ironia sempre constants de les seves cançons. Paco Enlaluna es tot un showman.

Nina – Tot queda enrera

Inicialment cantant d'orquestras, Nina va militar a l'Orquestra Costa Brava, la Janio Martí Orquestra i Cors i l'Orquestra Caravana-Xavier Cugat. Va ser hostessa del "Un, Dos, tres" i es llançà en solitari fitxan per EMI i representant-nos en Eurovisió, l’any 1989 amb la cançó "Nacida para amar". Nina va treure discos molt comercials fins que es va desenganyar de tot i va tornar a les seves arrels jazzístiques-country amb aquest CD titulat "Començar de Zero", un títul molt al-legoric i que Nina va publicar per Picap amb totes les cançons cantades en català i en el qual, entre d'altres, trobavem la peça que li donaba títol i que era una composició dels músicos brasilenys Ivan Guimarã es Lins i Vitor Martins, però nosaltres us portem una de les que millor van funcionar del CD, es tracte d’una versió del clásic dels Eagles “New kid in Town” que ens parla de les esperaces i la fugida cap a la gran ciutat buscant un futur, deixan enrere el poble i tot el que coneixies fins aquell moment, inclos la gent que estimes. La cançó va ser adaptada al català per Lluis Gavaldà de Els Pets, un amic del Quimet i Mario, de fet Quimet va tocar en els dos primers discos de Els Pets. La producció d’aquest CD va estar a carrec del recordat Marc Grau i de Toni Saigi Chupi”. Els músics que aconpanyan a Nina en aquesta cançó son Marc Grau (guitarres), Toni Saigi (órgue i piano), Ángel Celada (bateria), Sergi Riera (baix), Pedro Javier González (guitarra espanyola), Nau Mercader (pandereta) i Carme Canela als cors. Després per Nina va arribar una bona carrera com a actriu de culebrons a TV3, destacan el seu paper a "Nissaga de poder" i la de directora del nefast Operación Triunfo on va repudià de les seves arrels musicals i es va ficar de ple en el "bussines" més comercial i sense cap respecte pels artistes. Això si, el programa ha estat des de el principi una fàbrica de pasta gansa per a La Trinca i els seus aláteres. Nina va ser la protagonista del musical "Mamma mia". El seu nom és Anna Maria Agustí Flores i va néixa a Lloret de Mar, l'1 d'octubre de l’any 1966. Mario està convençut que Nina, Laura Simó, Carme Canela i Mone, son les millors veus femenines catalanes que actualment podriem englobar dins del jazz i el blues.
Nina a Eurovisió

Ana Belén i Joan Manuel Serrat – Paraules d’amor

De tots i totes creiem que serà coneguda aquesta cançó, possiblement una de les més entranyables en la carrera de Joan Manuel Serrat, però la curiositat que us portem a Troba - Dors és que Joan Manuel Serrat la canta en castellà, clar que això ja ho va fer anys enrere cantant amb Amaya Uranga, però és que en aquesta versió que escoltem ara Serrat canta la seva part en castellà i Ana Belén interpreta la que li correspon en català. No us sembla, si més no curiós? Junts i durant els mesos d'agost i setembre de 1996, Ana Belén, Joan Manuel Serrat, Miguel Ríos i Víctor Manuel van realitzar una gira memorable de 28 concerts, una de les primeres reunions de monstres de la música, ells van crear un supergrup i el públic els va donar la raó. Serrat li deia un dia a Mario que aquest tipus de gires / reunions són molt enriquidores. El resultat es va plasmar en un CD que es va publicar al novembre amb 21 temes gravats durant la gira. Del CD que es va titular com la gira “El gusto es nuestro” us hem extret aquesta cançó que escoltem ara.  Mario va tindre el privilegi de cobrir el concert que junts van realitzar a la plaça de toros de Tarragona i que va ser produït per Plastic, l'empresa que coordinava el seu amic Iñaki Martín i van estar conversant una bona estona abans del concert, però no va poder veure-ho sencer, va haver de marxar-se després una mitja hora de bona música, a la redacció del Diari de Tarragona per escriure l'article abans del tancament i que la crònica pogués sortir l'endemà, era un dels greus inconvenients d'aquest treball, però... que hi farem. A la macrobanda que portaban trobàvem al trompetista Matthew Simon, Andreas Prittwitz (saxo, clarinet i flauta), Tito Duarte (percussió), Antonio Calero (bateria), Jaume Asúa (guitarres) i un munt més de bons professionals. Per cert, els arranjaments del tema que escoltem ara van ser d'Antonio García de Diego.

The Bee Gees – New York Mining Disaster 1941

La història musical de The Bee Gees, la banda dels germans Gibbs, està marcada per un abans i un després de la "Febre del dissabte nit". La veritat és que si ens donessin a escollir ens quedariem amb la primera etapa i cançons com "Spicks and specks", "Words", "Wolds", "Massachusetts", "Holiday", "Hi, ho" i sobre tot aquesta que escoltem, amb una lletra esgarrifosa ja que compta una desgràcia que va passar veritablement quan es va ensorrar una mina, però no va ser a Nova York, va ser a Aberfan a Gal·les l’any 1966. Esta comptat sota el punt de vista d’un miné atrapat que li enseña la foto de la seva dona a Mr Jones. Va ser composada per Barry i Robin a les escales del estudis de Polydor, un dia que va haver-hi un tall de llum i alló els va fer pensar en el fet d’estar atrapats a una mina. Es va incloure en el seu àlbum "BeeGees'1st", disc de debut internacional de The Bee Gees publicat el 14 juliol de 1967 a Anglaterra i a l'agost als Estats Units, va aconseguir la setena posició del Billboard. La caràtula de l'àlbum va ser dissenyada per Klaus Voormann, baxista de Manfred  Mann que també va fer la caràtula de l'àlbum "Revolver" de The Beatles. El single es va editar abans, el 14 d’abril de 1967. La cançó va ser versionada al castellà pel grup granadí Los Ángeles i us la recomanem, si be la tradució no es massa correcte. En aquella primera època The Bee Gees eren Barry Gibb (veu i guitarra), Robin Gibb (veu i orgue), Maurice Gibb (veu, baix, piano i mellotron) (Illa de Man, 22 de dicembre de 1949 – Florida, 12 de gener de 2003), Vince Melouney (guitarra solista) i Colin Petersen (bateria) (tots a la foto segona). Us explicarem una dada curiosa. L’any 1967 els Bee Gees van arribar a Londres procedents d'Austràlia, la seva intenció era que Brian Epstein, manager de The Beatles, els representés. Aquest es va negar i van ser contractats pel seu ajudant Robert Stigwood. Quan Stigwood li va dir a Brian Epstein que havia invertit milers de lliures en els Bee Gees, la resposta de Brian va ser: "Doncs són milers de lliures llançades". Es va equivocar. El 5 de Novembre de 1967, el component dels Bee Gees Robin Gibb (a la foto) i la seva núvia Molly que era secretària de Robert Stigwood, el seu mànager, anaven de viatge de tornada a Londres, malauradament, el tren en què viatjaven va descarrilar a Hither Green, cobrant-se l'accident 49 víctimes mortals i 78 ferits. Robin i la seva nòvia van resultar il.lesos i el cantant va treure a diverses persones de la runas dels vagons. Al mateix temps, a molts quilòmetres de distancia, Maurice Gibb, el bessó de Robin i també component dels Bee Gees, es va aixecar de sobte del seu seient diet: "Alguna cosa dolenta li ha passat a Robin". Barry Gibb va manifestar després que aquest esdeveniment va fer que Robin es tornés més sensible i poc temps després va compondre un tema que va ser número 1 a mig mon, es tractava de "Massachusetts". Robin va morir a Londres un 20 de maig del passat any 2012.

Zayda y los Culpables – De contrabando

Zayda Peña, cantant i líder del grup Los Culpables, una banda del que a Méxic es diu “Gruperos”, va morir assassinada l'1 de desembre de 2007, sols tenia 28 anys. Era mexicana i la seva línia s'enfocava cap el estil anomenat narcocorridos. Zayda Peña va acabar tràgicament. Quan acabava d'assistir a un concert d’Alejandra Guzmán i es trobava a la seva habitació del Motel Mònaco, a la ciutat de Matamoros, acompanyada per la seva manager Ana Bertha González i Leonardo Sánchez, empleat del motel, van entrar uns sicaris que van disparar contra ells, Bertha i l'empleat van morir a l'instant. Zayda va ser traslladada a l'hospital en gravíssim estat (a la foto). A trenc d'alba i sense que la policia ni l'hospital haguessin pres cap mesura de seguretat per protegir la seva vida, un altre sicari va entrar a la UCI, tranquil·lament i sense que ningú li impedís el pas. Aquell assesí va rematar a Zayda Peña de tres trets al cap. Encara avui i com passa amb tants i tants artistes gruperos, no s'ha trobat l'assassí de Zayda, ni creiem que el trobin mai, com acostuma a passar masses vegades al pais dels mariachis. Aquesta peça que escoltem ara a Troba - Dors es una de les millors cançons de la curta carrera de Zayda y Los Culpables, truncada per la seva prematura mort i parla d’un amor amb una persona que ja te la seva dona, però ella és conforma sols amb veure’l i que li doni un petó. És curiós i tràgic, però el narcotràfic s'ha cobrat la vida de molts artistes que es dediquen al gènere dels narcocorridosd. No es tracta de que els artistes intervinguin en el negoci del tràfic de drogues, és una cosa molt més simple i alhora més esgarrifosa. Un grup o cantant és contractat en la festa d'un narco, paguen bé i qui és el guapo que es nega a anar-hi davant gent d'aquest taranna i clar, li dedica una cançó al anfitrió. El narco competidor se sent ofès i mata el grupero. Tan simple i tan cruel. En el cas de Zayda Peña es barrejaven dues hipòtesis. Una d'elles parlava de que la cantant tenia un embolic amb el cap d'un carter de la droga, l'esposa d'aquest es va assabentar i li va posar en la tessitura d'escollir "O ella o jo" i es diu que ell va triar a la mare del seus fills i perquè la seva dona no tingués dubtes sobre això va tallar en sec ordenant matar a la cantant. Una altra alternativa de la que és va parlar més tard era que Zayda tenia l'embolic amb la dona del traficant, és a dir que ambdues eren lesbianes i que el narcotrafican, amb el cap ben adornat i en un atac de banyes va donar ordre de matar a Zayda... la veritat mai es sabrà i la mare de Zayda Peña avui en dia ancara segueix clamant justícia en un desert de silencis.
Aretha Franklin – I Say a little player

Aquesta peça, un bell poéma d’amor, és al nostre parer el millor tema en la carrera musical de Lady Soul. Curiosament quan es va editar a Espanya l’any 1969 el single de Aretha Franklin, van col·locar la cançó a la cara B i a la A "La casa que Jack va construir". Per aixó Mario sempre diu, parlan dels AR de moltes casas de discos, alló de ¡Lumbreras! Quan es van adonar que la peça que més agradava era a la cara equivocada es van donar pressa i van retirar els discos que quedaven a les botigues i el single es va reeditar amb "Reso una petita oració" en el lloc correcte, com a cara A. El colossal error està testimoniat amb la caràtula del single que us mostrem al blog perquè ho comproveu per vosaltres mateixos i és que  Mario és dels que van comprar el single nomes sortir i es va quedar amb un dels que tenen valor de col·leccionisme. De fet hi ha molts perquè es venia molt bé, encara que no està excessivament valorat, precisament per aquest fet. El més curios del cas és que en els Estats Units les cançons del single d’Aretha Franklin respectaven aquest últim ordre, és a dir que "Say a little player" va ser cara A. Es va editar l’any 1968 i va aconseguir el lloc 3 en les llistes de R & B i el 10 a les de pop. Aretha Franklin va néixer el 25 de març de 1942 a Memphis, Tennessee i és coneguda com Lady Soul i també com Queen of Soul. És una de les veus que més han influenciat a les cantants de Rhythm and Blues i funky de les darreres generacions.

Rezo una pequeña oración por ti 
(Fragment) 

En el momento en que despierto
Antes de ponerme el maquillaje
Rezo un pequeña oración por ti
Mientras me peino,
Y me pregunto qué vestido ponerme,
Rezo una pequeña oración por ti

Por siempre, y para siempre, te quedarás en mi corazón
y yo te amo
Siempre, y siempre , nunca nos separaremos
¡Oh, Te quiero
Juntos, para siempre , así es como debe ser
Pensar en vivir sin ti
Sólo produce angustia en mí.

Corro al autobús, querido,
Mientras viajo pienso en nosotros, querido,
Rezo una pequeña oración por ti.
En el trabajo me tomo un tiempo
Y durante todo mi descanso para tomar un café,
Rezo una pequeña oración por ti.

Por siempre, y para siempre, te quedarás en mi corazón
y yo te amo
Para siempre, y nunca jamás te separarás
¡Oh, cómo te voy a amar
Juntos, para siempre , así es como debe ser
Pensar en vivir sin ti
Sólo significaría un corazón roto.

Rezo una pequeña oración por ti


Cacho Castaña – A donde vas, quedate en Buenos Aires

I acabarem el programa d’avui de Troba – Dors amb Cacho Castaña i una cançó que ens parla de solitut, el diàleg / monóleg entre un noctambul solitari i el mud maniquí d’un aparador a la ciutat de Buenos Aires. Cacho Castaña es una de les grans veus argentines, a caball del pop i el tango i que torna a Troba - Dors, en aquesta ocasió amb una altra de les seves bones cançons que, com no, ens torna a parlar de problemes humans i del seu Buenos Aires natal, es Cacho Castaña. Cacho Castaña es molt bo i barrexa pop amb tango, de fet algunes de les seves cançons més conegudes son tangos com “Café la Humedad” o “Garganta con Arena” una composició dedicada al gran intérpret de tangos Roberto "Polaco" Goyeneche, un home nascut a Urdinarrain, Entre Ríos, el 29 de gener de 1926 i mort a Buenos Aires el 27 d'agost de 1994. Cacho Castaña ha guanyat quinze discos d'or i quinze de platí, ha compost més de 2.500 cançons i ha enregistrat unes 500. També ha treballat en un munt de pel·lícules com a actor i ha compost 4 bandes sonores. Cacho Castaña va obtenir el Premio Gardel l’any 2005, per el seu àlbum "Espalda con Espalda". El seu nom real és Humberto Vicente Castagna i va néixer el 11 de juny de 1944, al barri de Flores, a Buenos Aires, d’origen italià. La cançó que escoltem estava inclosa en el seu LP "Soy un tango", de 1994, si bé també la trobem en moltes dels seus recopilatoris.

Per aquesta setmana baixem la persiana de Troba – Dors, ara bé, us deixarem amb companyia de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten Troba – Dors. Nosaltres us diem a reveure i toquem el dos.

Quimet Curull i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen