domingo, 23 de junio de 2013

Troba - Dors Programa 24-06-2013

Comencem projectes amb ganes i illusió, posant-hi la nostra millor voluntat, però no sempre les coses van pel camí que ens havíem imaginat quan els vam anar forjant en la nostra imaginació. L'important és que mai ens rendim, la lluita continua i sempre seguim amb la nostra guerra diària per empènyer la vida cap endavant. Ens va passar a Troba - Dors que va començar amb Manolo Rivera i Mario Prades i acaba avui la primera temporada amb Quimet Curull, ell va tenir que substituir a Manolo... La vida sempre segueix encara que molts i moltes es van quedant en el camí. Avui acaba un periple, la primera temporada, però a setembre tornarem a estar un altre vegada junts i junts iniciarem una segona temporada amb més il·lusió i ganes de compartir vivències amb vosaltres, si això és possible. Per tant i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, començarem amb una cançó que ens parla de confusió, de gent amb il·lusions però que la vida va canviant dia a dia. És clar que els autors no s'estan referint a ningú en concret, encara que molts noms ens vinguin a la ment escoltant-la, ens està parlant del segle XX, un "Maleït falsari". I es que nosaltres Som Botiguers de Somnis i avui Quimet Curull i Mario Prades

Aixequem la persiana

Racha – Maldito falsario

Aquest tema amb elque obrim Troba – Dors per avui, es trobava en "Marcando el compás", l’únic disc que nosaltres recordem, publicat per Racha, aquesta cantant de bona, agradable i potent veu i que va ser editat pel segell Avispa l’any 1993 i si bé va ser publicat en versió vinil, poc després el van reeditar ja en CD. La veritat és que l'àlbum de Racha va merèixer millor sortida comercial de la que va tenir, sobretot per la qualitat del mateix però es van trobar amb el problema habitual en la música espanyola: Companyia petita, poca pela per promocionar els seus treballs a través de la ràdio-fórmula és igual a desconeixement per part del gran públic amb el resultat que les vendes no són les que l'artista i el seu disc és mereixen. El disc va ser produït per Bernardo Fuster i Luis Mendo (tots dos a la foto), membres del grup Suburbano i la cançó era una composició d'ells que ja l’havien gravat amb Suburbano anteriorment en el seu disc "Fugitivos". També eren seves la resta de cançons del CD de Racha. En la gravació van intervenir músics d'indiscutible qualitat com el percusioniste Rubem Dantas (congues), Ñete Caruana (bateria), Cuco Pérez (acordió), Álvaro de Cárdenas (baix), Ricardo Rauet (teclats), Lorenzo Sulano (saxo), Belén de Benito (guitarres), Alicia Alemany (cors), al costat de Bernardo Fuster (percussió i cors) i Luis Mendo (guitarres). La veritat és que poc us podem dir de Racha, però la lletra del tema, cada vegada que la escoltem a Mario l'evoca la figura de Teddy Bautista, és clar que quan es va compondre, les relacions entre els dos autors i el llavors president del SGAE eren molt bones. Ens agradaria saber que opinen ara Bernardo Fuster i Luis Mendo de l'home que va fer el paper de Judes a "Jesucrist superstar" versió espanyola, peró voldriem sapiguer la veritat, no el que es podria dir en els mitjans de comunicació.
Racha, una cantant de bona veu

Paco Revuelta – Hueles a noche de amor

La cançó no és rés més que un precios poema d’amor, però tampoc és menys. Paco Revuelta va ser un cantant sorgit en la Espanya dels anys 70 que va tenir el seus quince minuts de glòria. Paco Revuelta posseïa una veu interessant i les seves cançons gairebé sempre parlaven de sexe, amor i desamor. Entre els seus èxits d'aquella època, editats en format single, destaquen "La primera vez”, “Esa mujer” i “Hueles a noche de amor", aquesta cançó que avui sona a Troba - Dors, en la sintonis de les emissores de la xarxa de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Nosaltres sols recordem que Paco Revuelta graves un LP que es va titular "Algunas de mis canciones", però també un grapat de singles. Creiem que el problema que va tenir Paco Revuelta és que estava entre dues aigües. La seva veu i les seves cançons no s’englobaven dins de l'estil pop estrictament comercial de l'època, tampoc podien ser catalogades de rock i a més a més ell no anava de cantautor. Possiblement això va fer que mai fos reconegut com el gran intèrpret i compositor que Paco Revuelta era.

Alberto Bourbon – Antonio

Un altre cantant i compositor que podríem dir igual que amb Paco Revuelta que va navegar a contracorrent, musicalment parlant en els 70, va ser Alberto Bourbon, del qual avui us hem seleccionat aquest tema amb una lletra molt dura dins la seva senzillessa. Ens parla d'Antonio, un jove que mor al mar, des de la perspectiva d'un company seu a l'escola que el troba a faltar. A Mario aquest tema sempre que l'escolta li evoca la imatge boirosa i sense cara, a causa del temps passat que tot ho mitiga, d'un jove de dotze o tretze anys, veí seu quan de nen vivia al carrer Bassegoda, a Sants, un any o dos més gran que Mario i que creu recordar que es deia David. El noi va anar amb els seus pares al Rompeolas, l'antic, abans de modernitzar-se tot. El van enviar a comprar gelats i van veure'l tornar saltant entre les grans roques de l'escullera amb un somriure a la cara i els gelats a les mans. Però David mai va arribar al lloc on l'esperaven els seus. El cos ofegat de David va ser trobat dies més tard per la zona de Sant Carles de la Ràpita, els corrents marins el van arrossegar després de caure accidentalment per un dels forats entre les roques del escullera. La veritat és que qualsevol carrer de les nostres ciutats i pobles està ple d'històries plenes d'humanitat, alegria i dolor. És la vida que ens envolta i que per moments, pot arribar a resultar asfixiant, però que sempre segueix, mai s'atura ni davant la tragèdia més gran. En un dels primers programes de Troba – Dors vem escoltar a Alberto Bourbon, de fet hem escoltat cançons seves en un parell d’ocasions. Us vam dir que ens semblava que era mort i penosamente ho hem confirmat, Alberto Bourbon és mort, al menys així ho van dir a un programa del gran Luis del Olmo on aquest gran radiofonista va lleguir el poema “Cuando seamos viejos” que es el texte d’una cançó d’Alberto Bourbon que ja hem escoltat. Alberto Bourbon es un altre dels cantautors sorgits en els 70 que van treure discos molt interessants, però que no va tenir la repercussió que mereixia. De fet ell va començar a finals del seixanta. Alberto Bourbon (a la foto) era fill d'un diplomàtic francès assentat a Espanya i es va quedar al nostre país. Quan va deixar els escenaris no va abandonar la música i es va dedicar a compondre bandes sonores, entre elles "Memorias de Leticia Valle" l'any 1979 o "El jardín secreto" al 84 i Alberto Bourbon també va compondre cançons per a altres cantants, entre ells Massiel, Rocío Jurado, Mocedades, Marisol, Nydia Caro, Donna Hightower i molts més. En total Alberto Bourbon va publicar 7 singles, el primer l'any 1968 i l'últim el 1975 i també dos LP's. Rama Lama ha editat un CD amb els seus temes i es molt recomenable. Curiosament moltes de les cançóns que va gravar en els seus inicis eren acústiques i en la línea més cantautor, però van ser regravades ja en els setanta amb acompanyament orquestal i molt més completes musicalment parlan.

Paco Valero – Niña de los ojos bonitos

Ara us portem una cançó que no és rés més que un bell poema d’amor a una noia. Mario coneig a Paco Valero des de fa més de 20 anys i com a representant li havia proporcionat algunes actuacions, però com a periodista de Diari de Tarragona s'havia inflat d'escriure articles i entrevistes a Paco Valero. Aquest reusenc d'origen andalús que es guanyava la vida dedicant-se a la instal·lació de calefaccions i aire condicionat i al qual fa més de deu anys que no ha vist, és un gran aficionat a la música i armat amb la seva guitarra sempre ha sabut oferir al públic el que aquest li demanava, bones cançons. Moltes d'elles escrites per ell mateix i mantenint el rerefons de sud que sempre l'ha caracteritzat. Nosaltres volem recordar o explicar a aquells que no el coneixeu que quan va començar se li comparava i molt, pel seu estil, amb El Fary, però ell ha sabut enriquir-se musicalment al llarg dels anys fins a adquirir un estil propi i publicant quatre o cinc disc, gairebé tots ells autofinançats per ell mateix, però comptant sempre amb bons músics, arranjadors i productors. Aquest tema que us portem avui al programa es trobava en el seu CD "Diferente" que es va publicar a través de Discos Mercurio l'any 1998. Aquesta cançó que escoltem va ser escrita pel propi Paco Valero i Óscar Núñez que també va ser el productor i arranjador de l'àlbum, on va comptar amb Pepe Ébano (percussió), Pablo García (guitarra flamenca), Óscar Núñez (guitarra), Juan del Río (saxo) i als cors Cristina Jiménez i Sonia Robledo. Per cert, en aquest CD hi ha diversos temes amb un rerefons musical que barreja reggae i rumba, cosa que Mario li va suggerir a Paco Valero i ell va pendre bona nota.
El cantant i compositor Paco Valero

Els Pets – Sebastià

Un dia van trucar a Mario de Disc Medi per concertar una entrevista amb Els Pets que acabaven de publicar un disc nou "Bon Dia", era 1997. El van enviar el disc tarda i Joan Reig va venir a casa seva l'endemà, tot just va tenir temps d'escoltar-ho una miqueta i havia de parlar del nou treball dels de Constantí al Diari de Tarragona. Recorda que quan va arribar Joan Reig que per cert, és molt amic de Quimet i també de Mario, li va comentar que la cançó del disc que més l'havia agradat, si bé havie tingut poc temps per estudiar-lo, era "Sebastià", tot i ser la menys "Pets" de l'àlbum. Ell va semblar sorprendres i va exclamar "L'he escrit jo". La cançó, tota una càrrega de sentiments, està dedicada a un amic o parent de Joan Reig, del Forn Can Sebastià de Constantí que va morir en accident. En aquella època Mario vivia a Cambrils, però després va estar gairebé deu anys residint a Constantí i treballan a l'emissora municipal, va arribar a conèixa a la bona gent de Can Sebastià. Quimet els coneix de tota la vida ja que ell es nascut a Constantí. El Pets són Lluís Gavaldà, Joan Reig i Falin Cáceres, encara que en els seus primers discos eren quatre, també hi havia el guitarra Ramon Vidal. Per cert en els dos primers discos d'Els Pets va col·laborar a la guitarra Quimet Curull, consta en els títols de crèdit i podeu comprovar-ho. Quimet també va col·laborar en el concert que Els Pets van realitzar per celebrar els seus 25 anys en el món de la música (la foto es d'aquella nit) i és va realitzar al Sindicat Agrícola de Constantí. També ha tocat amb Refugí, el grup paral·lel de Joan Reig. La veritat és que inicialment Els Pets van comptar també en els seus discos i gires amb Els Vents de Baiona i el grup vocal Les Llufes. Hi ha un abans i un després en la carrera musical d'Els Pets i va ser la incorporació, arran del disc "Fruits sexs", primer com a productor i després també com a guitarra i arranjador, del recordat Marc Grau, va ser un canvi musical molt important en la carrera d'Els Pets.

Paco Enlaluna – Patricia no es una historia de cine

En aquesta cançó el cantautor tarragoní Paco Enlaluna ens parla de Patricia, com ell diu, "Una història de cinema que no ho és". Ens parla d'un jove que amb només 17 anys toca cançons tristes en un bordell per amenitzar les nits mentre els clients van pujant al segon pis amb les noies. Allà coneix a Patricia, una noia estrangera que li fa goig i amb la qual es decideix a "pujar", pagant aquell amor mercenari, és clar, nit rere nit deixant el que ha cobrat per actuar. Però també ens diu que "El temps no passa en va, més bé passa en un avió" i el noi compleix 18 i aquella nit li paga amb Visa i li dóna set bitllets, però la noia entra a sac a la targeta de crèdit i després de deixar-la més seca que la moixama, l'endemà desapareix rumb al seu Equador natal i el noi té problemes a partir d'aquell moment per pagar els comptes i a sobre sense xiqueta. Paco Enlaluna és un bon cantautor de la província del sud de Catalunya, és un home de barri i això li ha donat un bagatge humà que ell sap reflectir en les seves cançons. Aquest tema us ho hem extret del seu últim treball discogràfic editat a final de l'any passat i titulat "Bufons i Antiherois". Aquest CD va ser presentat en el marc del Barnasants. La vertitat es que els concerts de Paco Enlaluna, els seus directes, valen la pena, amb grup o només amb la seva guitarra, us els recomanem des de Troba – Dors per que ell es tot un showman. Tots els temes inclosos en el nou CD estan composats i arreglats pel mateix cantautor. La veritat és que es tracta d'un treball molt interessant ple de bones cançons que us recomanem. Quan va començar es feia dir Paco Hilaluna, després i fins ara és Paco Enlaluna, si bé ell es diu en realitat Paco Ortega. El nom no fa la cosa, ell es el mateix. I més en el cas d’aquest trobador que ho dona tot en cada actuació. Un home fet a si mateix i amb una gran cultura. És filòleg d’estudis, cosa que se li nota en les paraules i a més és de barri, de Bonavista, se li nota en el sentiment. També és guionista de programes d’humor, entre d’altres a traballat per a José Luis Moreno i aixó se li nota en el “cachondeíllo” i la ironia sempre constants de les seves cançons.
Un bon cantautor tarraconí, Paco Enlaluna

Luis Eduardo Aute – Más allá del amor

En l'àlbum "Nudo" que Luis Eduardo Aute va publicar l'any 1985, es trobava aquesta bella cançó que escoltem ara a Troba - Dors i en la qual el protagonista es troba amb un problema d'aquells que els homes sempre acostumen a dir "A mi no m'ha passat mai, però...". Es tracta del "gatillazo", com diu Aute en la cançó “Aquí estas desnuda, abierta, esperando y desespero”. Mario afirma que a ell no li ha passat mai… ni tornarà a passar-li. La veritat es que la cançó es un poema de desesperació al veure que tens la persona desitgada al devant, dispoisada i entregada, i el teu cos no respon. Calcom molt de traumàtic. Cantautor, músic, director de cinema, poeta, escriptor, pintor i nosaltres  que sabem quantes coses més, Luis Eduardo Aute Gutiérrez va néixer a Manila, Filipines, el 13 de setembre de 1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri de Gràcia. Per això xampurreja el català. Mario i ell es van conèixa uns mesos abans del seu concert a la plaça de toros Monumental de Barcelona, cobrint la gira "Rock en el Ruedo" que Miguel Ríos estava realitzant i va suspendre en començar-la a causa de la mala acollida de públic. Curiosament, Aute sempre havie tingut molta por als escenaris i el seu primer contracte amb una casa de discos deixava clar que ell no actuaría ni faria promoció dels seus discos. Encara recorda Mario com es descollonava Eduardo quan un dia li va preguntar si en les seves cançons, a més de sexe i política, tractava alguna altra cosa. A principis dels 60 va formar part de Los Sonor, Los Tigres, Los Pekenikes i uns quans grups més, fins que va començar a gravar les seves cançons, és diu que a instancias de Massiel.

Joan Manuel Serrat – Els vells amants

Estava en un dels primers EP’s del Noi del Poble Sec i la lletres de la cançó és veritablement entendridora. La veritat és que Mario sempre a sentit alguna cosa al fons del pit quan veu parelles de gent gran que porten tota la seva vida junts i segueixen igual d'enamorats o més, però l'altre dia i després d'escoltar aquesta cançó va sentir al mirar-se al mirall que després de tant buscar i buscar, ja fa molts anys que els passa al costat de la mateixa persona i se sent bé. I ja tenen cabells blancs com els del protagonista de la cançó, bé, la veritat es que Mario no en te masses. La veritat es que enveixa al Quimet per que aquest porta trenta vuit anys amb la mateixa parella, és clar que Mario en conya, en conya, amb Montse en porta catorce. Tenim que confesar que Serrat sempre ha estat la nostra debilitat musical i la veritat és que tampoc hem fet res per posar-hi remei, ja ens està bé així. Fa molts anys que Serrat i Mario és coneixen, va ser arran de la publicació de "El Sur también existe" amb poemes de Mario Benedetti, quan li va fer una entrevista per Diari de Tarragona. Encara recorda, anys després, quan i arran de complir els seus cinquanta anys va fer un altre article al Diari sobre la seva història musical i felicitant-lo. Va rebre a casa un postalón que li va remetre Serrat per correu postal, donant-li les gràcies per tot i dient-li que se sentia ric per tenir bons amics. Per el seu arxiu encara corre el postalón. Per cert, la totalitat de la discografia de Joan Manuel Serrat en discos de vinil va ser reeditada en versió CD entre 1990 i el 2007. Joan Manuel Serrat Teresa sempre ha estat un home molt vinculat al camp de Tarragona, va néixa a Barcelona, al Poble-Sec, un 27 de desembre de 1943, però va estudiar per a torner a la Universitat Laboral de Tarragona i amb la seva família estiuejava al Càmping l'Esquirol, entre Salou i Cambrils, la mili la va fer a Castillejos, també a Tarragona.

Omara Portuondo – Guantanamera

Tancarem aquest últim programa de la primera temporada de Troba - Dors des de Cuba i escoltant aquesta gran cantant que respon al nom d'Omara Portuondo. Us hem seleccionat aquest tema, una cançó mítica de la música cubana que per a la generació que va viure la música dels seixanta posseeix una forta càrrega patxanguera, però que en realitat és tot un tros de cançó amb bona lletra que aquí a Espanya va ser desvirtuada a causa a les versions que ens van arribar a càrrec de gent com Los 3 Sudamericanos amb el van convertir en èxit, però dins d'un pop Light i sense més transcendència. La veritat és que la cançó l'ha cantat fins Pete Seger i us explicarem la història del tema. Com us deiem, a Espanya vam conèixa aquesta guajira, però sempre amb un aire festiu i alegre, desenfadat, allunyat del sentiment que va plasmar en la lletra de la cançó el seu autor José Fernández Díaz, més conegut com Joseito, encara que realment sempre han existit dubtes sobre la seva veritable autoria. “Guantanamera” està basada en les primeres estrofes dels "Versos sencillos", del poeta cubà José Martí. Sembla que Joseito l'havia cantat amb diferències en el títol sobre el lloc d'origen de la noia i segons va comentar ell mateix en una entrevista, va sorgir definitivament la "Guajira Guantanamera" quan va treballar en una emissora de ràdio en la qual també treballava una dona de Guantánamo, avui base nord-americana a terra cubana i que estava enamorada d'ell. Aquesta dona de tant en tant li portava una mica de menjar i es quedava parlant amb ell, però un dia li va sorprendre "Tiran-li els Tejos" a una altra dona, i enfurismada, li va prendre l'entrepà que li havia portat; llavors ell va agafar el micròfon i va cantar la tornada definitiu afegint ja el "Guantanamera". És clar que en diverses ocasions va comptar versions molt diferents. Omara Portuondo és una cantant de boleros, nascuda a l'Havana el 29 d'octubre de 1930 i a la què es coneix com La Diva del Buena Vista Social Club. La veritat és que Omara Portuondo va ser imposada pel règim dictatorial dels germans Castro a Ry Cooder quan va realitzar la pel·lícula, a ell no li agradava, però Omara era addicta al règim, no així Ibrahim Ferrer que era a qui volia Ry Cooder. Finalment les dues parts va haver d'acceptar-ho i Omara i Ibrahim, van participar junts al film. Així tots contents.

Tanquem ara la primera temporada de Troba – Dors, baixem la persiana i ens acomiadem fins al setembre. Nosaltres toquem el dos, però us deixarem amb la bona companyia de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten Troba – Dors. Fins la propera temporada, porteu-se bé.

Quimet Curull i Mario Prades
Ens agrada saber què és el que ens diuen

No hay comentarios:

Publicar un comentario